Maxus Euniq MPV

Stor elektrisk 7-seter til lavpris

Større og billigere elbil skal du lete lenge etter.

MAXUS EUNIQ MPV: Fra knappe 400.000 kroner kan du få elbil med 325 km rekkevidde og plass til sju personer. Foto: Importøren
MAXUS EUNIQ MPV: Fra knappe 400.000 kroner kan du få elbil med 325 km rekkevidde og plass til sju personer. Foto: Importøren Vis mer

De elektriske kinabilene har nå virkelig kommet for fullt i Norge. Chery, DFSK, MG, X-Peng og BYD er merker som har fått oppmerksomhet. Maxus har dessuten tidligere lansert varebil på det norske markedet.

Fredag meldte imidlertid den norske Maxus-importøren, RSA, om enda en ny elektrisk personbil - nemlig den store sjuseteren Euniq MPV. Til en pris fra knappe 400.000 kroner kan norske familier få plass til sju personer, mulighet for å trekke henger og i tillegg ha takboks.

- Dette er den første elektriske familiebilen på det norske markedet i et fornuftig prissegment, skryter merkeansvarlig for Maxus i Norge, Espen Kristoffersen, i en pressemelding.

Maxus Euniq MPV

Motor:Elektrisk
Drivhjul:Foran
Batteri:52,5 kWt
Ladetid AC:8 timer
Ladetid DC:30 minutter
Rekkevidde (WLTP):325 km
Motoreffekt:177 hk / 310 Nm
Toppfart:160 km/t
Ladetid AC:8 timer
Ladetid DC:30 minutter
Mål (l/b/h)483/183/178 cm
Akselavstand:280 cm
Bakkeklaring:164 mm
Antall seter:7
Vekt:1810 kg
Nyttelast:525 kg
Hengervekt:400 kg
Takstativ:Mulig
Pris (fra):399.900,-

Stor plass

Den elektriske batteripakka er ikke den største på markedet, på 52,5 kWt. Det rekker til den offisielle WLTP-rekkevidden på 325 km, noe som blir betydelig kortere på vinteren og trolig noe lenger på en god sommerdag.

Importøren har ikke gitt oss et offisielt tall på bagasjerommet, men med 483 centimeter i lengden, 183 i bredden og hele 178 centimeter i høyden, vitner det likevel om en romslig bil.

Med en elektrisk motor på 177 hestekrefter og maksimalt dreiemoment på 310 Nm, vil bilen på drøye 1800 kilo komme seg greit fram.

– Med hengerfeste og takstativ får du dessuten med deg sykkel bak og ski på taket, sier Espen Kristoffersen.

STOR PLASS: Nye Maxus Euniq MPV har sju skinnseter og plass til å boltre seg. Foto: Importøren
STOR PLASS: Nye Maxus Euniq MPV har sju skinnseter og plass til å boltre seg. Foto: Importøren

Mye utstyr

Bilen kommer med det importøren kaller et moderne interiør. Dette inkluderer skinnseter og vippebord til baksetene, stort panoramasoltak, trådløs mobillading og et multimediasystem med stor integrert skjerm - hvor stor vet vi ikke.

Euniq skal dessuten komme med flere interessante funksjoner, blant annet nødbremsassistent (EBA), bakkestartassistent, blindsoneovervåking, 360 graders parkeringskamera, elektronisk parkeringsbrems, parkeringssensorer foran og bak, cruise control, Apple Carplay og Android Auto.

Kvaliteten på slike funksjoner er kjent for å variere mellom bilmerkene, og vi har naturligvis ikke fått tatt noen nærmere titt på dette i Maxus Euniq MPV ennå.

KASSEBIL: Man kan tilsynelatende få mye bil for pengene i Maxus Euniq MPV. Foto: Importøren
KASSEBIL: Man kan tilsynelatende få mye bil for pengene i Maxus Euniq MPV. Foto: Importøren Vis mer

Ingen ventelister

Maxus er relativt nytt her i Norge, men bak står SAIC som er en av verdens største bilprodusenter. Euniq kan ifølge RSA bestilles denne sommeren, med leveringer fra oktober. De lover dessuten at man slipper å stå på noen venteliste.

- Vi har god tilgjengelighet og kan levere biler i stort antall. Det er ingen begrensninger i produksjonen, sier Kristoffersen.

Merkesjefen mener Maxus Euniq MPV fyller et tomrom for familier som ønsker de økonomiske fordelene elbilen kommer med, men som ikke har funnet elektriske alternativer til en travel familiehverdag.

I dag finnes elbilene Nissan E-NV200 (349.840), samt Teslas Model S (kun brukt) og Model X (fra 929.200,-) med sju seter. I tillegg vil Tesla Model Y komme som sjuseter. Rimeligste Model Y koster fra 534.900 kroner.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!