Batteritrøbbel for Audi e-tron

Stoppet produksjonen av Norges mest solgte bil

Problemer med leveranser. Kan potensielt også ramme andre biler.

SPENNING: Batteriene utgjør en stor del av elbilers kostnad og kan potensielt bli mangelvare i starten på det elektriske skiftet, noe både Jaguar og Audi allerede har fått erfare. Foto: Audi
SPENNING: Batteriene utgjør en stor del av elbilers kostnad og kan potensielt bli mangelvare i starten på det elektriske skiftet, noe både Jaguar og Audi allerede har fått erfare. Foto: Audi Vis mer

De strenge utslippskravene kan bli utfordrende for mange nylanseringer av elbiler og ladbare hybrider dette året.

For en uke siden skrev vi om at bilprodusenten Jaguar Landrover opplevde leveringsproblemer på batteriene, noe som først og fremst har gått ut over produksjonen av elbilen Jaguar I-Pace. Til Business insider bekreftet selskapet at det hadde ført til midlertidig produksjonssstans av elbilen ved Graz-fabrikken i Østerrike.

Norges mest solgte

Nå er det Audi som opplever problemer, og det er Norges mest solgte bil for øyeblikket som rammes: Audi e-tron har opplevd et formidabelt salg her til lands etter nyttår.

Dels skyldes det den nye e-tron 50, med mindre batteripakke og en startpris på under 500.000, som har fristet mange nordmenn. Andelen er fordelt omtrent 50/50 prosent mellom e-tron 50 og 55.

Snart kommer også e-tron Sportback i både 50 og 55-versjon, og interessen for Sportback-modellen er også stor, bekrefter Audi Norge.

Dette betyr at Audi nå kan tilby totalt fire helelektriske modeller, og senere i år blir også en S-utgave med høyere ytelser tilgjengelig, både som Sportback og som vanlig SUV.

Full stopp

Ifølge Automotive News ble produksjonen stoppet i Audis fabrikk i Brussel på torsdag i forrige uke og starter opp igjen først i dag, tirsdag.

FULL STOPP: nesten en ukes produksjonsstopp er absolutt ikke økonomisk heldig. Audi er avhengig av å få ut så mange nullutslipsbiler som mulig for å unngå gigantbøter. Foto: Audi
FULL STOPP: nesten en ukes produksjonsstopp er absolutt ikke økonomisk heldig. Audi er avhengig av å få ut så mange nullutslipsbiler som mulig for å unngå gigantbøter. Foto: Audi Vis mer

Og det er ikke første gang dette skjer. Allerede da e-tron skulle lanseres, måtte lanseringen flyttes på grunn av produksjonsproblemer.

Forklaringen på stansen skal være problemer med leveransene av batterier fra Audis underleverandør LG Chem, men det er ikke bekreftet av Audi, som foreløpig bare henviser til et problem med komponenter.

Flere leverandører

Audi e-tron 50 skal derimot bruke batterier fra underleverandøren Samsung SDI, men den tyske avisa Manager Magazine hevder at det stilles spørsmålstegn ved kvaliteten på battericellene, snarere enn kapasitet på batterileveranser.

Ifølge Handelsblatt hadde Audi planer om å bygge 80.000 e-tron i år, men ifølge samme kilde skal LG Chem kun være i stand til å levere halvparten så mange batteripakker.

Påvirker ikke Norge

- Dette vil ikke påvirke norske kunder. Vi har biler ferdig produsert klare for rask levering, forteller kommunikasjonssjef i Audi, Morten Moum.

- I tillegg har vi har sikret et solid volum og produksjonsplasser som møter den store etterspørselen vi opplever rundt Audi e-tron i det norske markedet, avslutter han.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!