VW Golf GTE og VW Passat GTE

Stopp for to populære biler fra Volkswagen

Volkswagen stanser produksjonen av Golf GTE og Passat GTE – to av Norges mest populære ladbare hybrider. WLTP-testen får skylda.

TAR PAUSE: Etter den nye WLTP-testen må ladbare hybrider kunne kjøres 50 kilometer på strøm for å komme godt ut avgiftsmessig. Dermed stanser VW produksjonen av Golf GTE og Passat GTE. Foto Volkswagen
TAR PAUSE: Etter den nye WLTP-testen må ladbare hybrider kunne kjøres 50 kilometer på strøm for å komme godt ut avgiftsmessig. Dermed stanser VW produksjonen av Golf GTE og Passat GTE. Foto VolkswagenVis mer

I den nye WLTP-testen (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), som gjelder alle nye biler fra 1. september i år, måles bilene over en lengre strekning enn i den gamle og «snille» NEDC-testen. Det betyr at ladbare hybrider med lite batteri og kort elektrisk rekkevidde, får et betydelig høyere forbruk og CO2-utslipp i typegodkjenningspapirene.

VW har derfor bestemt seg for å stoppe produksjonen av bilene midlertidig. Det er dårlig nytt for Volkswagen i Norge.

POPULÆRE BILER: I 2017 var VW Passat (t.v./over) og Golf GTE de nest mest solgte ladbare hybridene i Norge etter Mitsubishi Outlander.
POPULÆRE BILER: I 2017 var VW Passat (t.v./over) og Golf GTE de nest mest solgte ladbare hybridene i Norge etter Mitsubishi Outlander. Vis mer
SLUTT: Nå stoppes produksjonen og bilene kommer ikke tilbake før «en gang neste år». Foto VW
SLUTT: Nå stoppes produksjonen og bilene kommer ikke tilbake før «en gang neste år». Foto VW Vis mer

– Kommer tilbake neste år

I 2017 var Passat den nest mest solgte ladbare hybriden i Norge, med 3.247 biler. Golf var på tredjeplass, med 2.439 biler. Suverent på toppen lå imidlertid Mitsubishi Outlander PHEV, som det ble solgt 4.067 stykker av.

- Fabrikken tar ikke imot nye bestillinger av Passat GTE og Golf GTE, men vi har fortsatt en del biler på lager som vi kan levere utover høsten, sier Harald Edvardsen-Eibak, sjef for VW i Norge, til Dinside.

Han skulle gjerne sett at Volkswagen ikke hadde fått dette oppholdet i produksjonen.

IGJEN PÅ LAGER: – Vi har noen biler på lager som vi kan selge utover høsten, sier VW-sjef i Norge, Harald Edvardsen-Eibak. Foto: Rune Korsvoll
IGJEN PÅ LAGER: – Vi har noen biler på lager som vi kan selge utover høsten, sier VW-sjef i Norge, Harald Edvardsen-Eibak. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Akkurat når vi kommer til å være sluttsolgt, avhenger selvfølgelig av etterspørselen framover. Men på et tidspunkt kommer lageret til å bli tomt. Både Golf GTE og Passat GTE kommer imidlertid tilbake neste år, sier VW-sjefen.

- Vi har ikke fått noen eksakt dato fra fabrikken på når dette skjer, derfor velger jeg å si i løpet av neste år, sier Edvardsen-Eibak.

Må ha nye batterier

Før Golf GTE og Passat GTE settes i produksjon igjen, må fabrikken utvikle nye batterier med flere kilowatt-timer, slik at rekkevidden på strøm blir lenger. Etter den nye WLTP-normen, må ladbare hybrider ha en elektrisk rekkevidde på minst 50 kilometer for å komme godt ut.

Siden norske nybilavgifter i stor grad er basert på CO2-utslippet, er en lengre elektrisk rekkevidde svært viktig for å unngå at avgiften, og dermed prisen, på bilen øker kraftig.

Dagens utgaver av Golf GTE og Passat GTE har oppgitt forbruk og CO2-utslipp på henholdsvis 0,16 liter på mila og 38 gram per kilometer, og 0,17 liter på mila og 40 gram per kilometer.

Hva tallene ville blitt etter den nye WLTP-normen har fabrikken ikke oppgitt.