TAR PAUSE: Etter den nye WLTP-testen må ladbare hybrider kunne kjøres 50 kilometer på strøm for å komme godt ut avgiftsmessig. Dermed stanser VW produksjonen av Golf GTE og Passat GTE. Foto Volkswagen
TAR PAUSE: Etter den nye WLTP-testen må ladbare hybrider kunne kjøres 50 kilometer på strøm for å komme godt ut avgiftsmessig. Dermed stanser VW produksjonen av Golf GTE og Passat GTE. Foto VolkswagenVis mer

VW Golf GTE og VW Passat GTE

Stopp for to populære biler fra Volkswagen

Volkswagen stanser produksjonen av Golf GTE og Passat GTE – to av Norges mest populære ladbare hybrider. WLTP-testen får skylda.

I den nye WLTP-testen (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), som gjelder alle nye biler fra 1. september i år, måles bilene over en lengre strekning enn i den gamle og «snille» NEDC-testen. Det betyr at ladbare hybrider med lite batteri og kort elektrisk rekkevidde, får et betydelig høyere forbruk og CO2-utslipp i typegodkjenningspapirene.

VW har derfor bestemt seg for å stoppe produksjonen av bilene midlertidig. Det er dårlig nytt for Volkswagen i Norge.

POPULÆRE BILER: I 2017 var VW Passat (t.v./over) og Golf GTE de nest mest solgte ladbare hybridene i Norge etter Mitsubishi Outlander.
POPULÆRE BILER: I 2017 var VW Passat (t.v./over) og Golf GTE de nest mest solgte ladbare hybridene i Norge etter Mitsubishi Outlander. Vis mer
SLUTT: Nå stoppes produksjonen og bilene kommer ikke tilbake før «en gang neste år». Foto VW
SLUTT: Nå stoppes produksjonen og bilene kommer ikke tilbake før «en gang neste år». Foto VW Vis mer

– Kommer tilbake neste år

I 2017 var Passat den nest mest solgte ladbare hybriden i Norge, med 3.247 biler. Golf var på tredjeplass, med 2.439 biler. Suverent på toppen lå imidlertid Mitsubishi Outlander PHEV, som det ble solgt 4.067 stykker av.

- Fabrikken tar ikke imot nye bestillinger av Passat GTE og Golf GTE, men vi har fortsatt en del biler på lager som vi kan levere utover høsten, sier Harald Edvardsen-Eibak, sjef for VW i Norge, til Dinside.

Han skulle gjerne sett at Volkswagen ikke hadde fått dette oppholdet i produksjonen.

IGJEN PÅ LAGER: – Vi har noen biler på lager som vi kan selge utover høsten, sier VW-sjef i Norge, Harald Edvardsen-Eibak. Foto: Rune Korsvoll
IGJEN PÅ LAGER: – Vi har noen biler på lager som vi kan selge utover høsten, sier VW-sjef i Norge, Harald Edvardsen-Eibak. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Akkurat når vi kommer til å være sluttsolgt, avhenger selvfølgelig av etterspørselen framover. Men på et tidspunkt kommer lageret til å bli tomt. Både Golf GTE og Passat GTE kommer imidlertid tilbake neste år, sier VW-sjefen.

- Vi har ikke fått noen eksakt dato fra fabrikken på når dette skjer, derfor velger jeg å si i løpet av neste år, sier Edvardsen-Eibak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Må ha nye batterier

Før Golf GTE og Passat GTE settes i produksjon igjen, må fabrikken utvikle nye batterier med flere kilowatt-timer, slik at rekkevidden på strøm blir lenger. Etter den nye WLTP-normen, må ladbare hybrider ha en elektrisk rekkevidde på minst 50 kilometer for å komme godt ut.

Siden norske nybilavgifter i stor grad er basert på CO2-utslippet, er en lengre elektrisk rekkevidde svært viktig for å unngå at avgiften, og dermed prisen, på bilen øker kraftig.

Dagens utgaver av Golf GTE og Passat GTE har oppgitt forbruk og CO2-utslipp på henholdsvis 0,16 liter på mila og 38 gram per kilometer, og 0,17 liter på mila og 40 gram per kilometer.

Hva tallene ville blitt etter den nye WLTP-normen har fabrikken ikke oppgitt.