Stille plass

Peugeot 807 er en klar andregenerasjons flerbruksbil. De slitsomme egenskapene ved modellene som ble kokt i hop etter suksessen til Chrysler Voyager og Renault Espace er borte, og nye 807 gir et godt førsteinntrykk.

Stille plass
[Ugjyldig objekt (NAV)]

PARIS (DinSide Motor): Det er særlig stillheten som imponerer. Naturloven som innebærer vindstøy når høye kjøretøy presses i motorveihastighet gjelder visst ikke for Peugeot 807 – den dytter luften unna uten at støyen når inn i kupeen.

Ingen revolusjon

Nye Peugeot 807 er praktisk, like praktisk som de ytre mål skulle tilsi. De innvendig endringene er ikke revolusjonerende, men mekanismer for flytting av seter er forbedret siden 806, og resultatet er en økt grad av fleksibilitet. Fra støtfanger til støtfanger har 807 blitt nesten 3 desimeter lengre enn forgjengeren 806.

Stille plass

Interiøret, og særlig dashbordet, har blitt en del sprekere. Midtplasserte instrumenter og sterkt skrånende frontrute gir plass til hele tre hanskerom av normal størrelse, og da er ikke et relativt romslig rom med innebygd kjøling i midtkonsollen tatt med.

Peugeotaktig

En ribbe i grillen og kraftige lykter gjør 807 lett gjenkjennelig som medlem av Peugeot-familien. Peugeot 807 er, som 806 var, et resultat av et samarbeid mellom PSA Peugeot Citroen og Fiat. Citroen, Fiat og Lancia vil alle presentere sine utgaver i nærmeste fremtid. Sammenligner vi de foreløpige bildene ser det ut som siste generasjon vil være mer merke-individuelle enn forrige generasjon var.

De andre variantene kan du se her.

Bilaktig

Stille plass

Som nevnt var første generasjons flerbruksbiler ofte moderat festlige fra en sjåførs sittested. 807 kan ikke hamle opp med kjørkomforten i storbilklassen, men den er veldig mye nærmere nå. Hvis en oversiktlig førerposisjon står høyt på ønskelisten vil det alene dekke opp den forskjellen som er.

Peugeot sier de har lagt vekt på komfort under utviklingen av 807, og det er nok en mer fornuftig strategi enn å tro at det går å matche vanlige bilers kjøreegenskaper. Etter noen timer bak rattet sitter vi igjen med inntrykket at Peugeot har valgt en fornuftig retning for biltypen, og at de langt på vei har lykkes.

2.0 eller 2.2

Utvalget av motorer kjenner vi fra før, og det viser dieselens posisjon ute i Europa. Ser vi bort fra V6-motoren i toppmodellen består halvparten av motorprogrammet av dieselmotorer. Valget står mellom 2-liter eller 2,2-liter både når det gjelder diesel og bensin. For bensinutgavene betyr det 137 eller 160 hestekrefter, og med diesel 110 eller 130 hestekrefter.

Vi fikk kun anledning til å prøve 2,2-liters utgavene, og for komfortabel kjøring synes vi dieselmotoren er å foretrekke. Også fordi biler som er så høye som 807 er har en tendens til å bruke mye drivstoff.

V6-motoren med 3-liters slagvolum og 208 hestekrefter er foreløpig den eneste versjonen som kan leveres med automatgir.

Elektriske dører

Elektriske vinduer og dører samt klimaanlegg kan styres fra baksetet.
Elektriske vinduer og dører samt klimaanlegg kan styres fra baksetet. Vis mer

Utstyrsnivåene blir SR, ST og SV. Fra og med utstyrsnivå ST er sidedørene til baksetet motoriserte. Skyvedøren går opp av seg selv hvis du tar i dørhåndtaket fra utsiden, og fra innsiden kan dørene åpnes enten fra forsetet eller fra baksetet med en knapp. Dørene har klemsikring, og fungerte godt i bruk.

Elektronisk stabilitetsprogram og klimaanlegg er standard allerede fra SR-nivå. Videre er det stort sett komfortutstyr som skiller utstyrsnivåene.

400.000

Prisene for Norge er ennå ikke klare, men i Frankrike stiger prisene rundt 7 prosent i forbindelse med modellskiftet. Hvis ikke den sterke norske kronen slår sterkt inn under priskalkuleringen av norske priser innebærer det at minste bensinmotor vil ligge rundt 400.000 kroner, og billigste dieselutgave rundt 370.000 kroner.

Peugeot 807 vil dukke opp hos norske forhandlere i løpet av høsten.

Motoralternativer
HestekrefterDreiemomentForbruk
2,0 diesel110 hk/4.000 o.min.270 Nm/1.750 o.min.0,74 l. pr. mil
2,2 diesel130 hk/4.000 o.min.314 Nm/2.000 o.min.0,74 l. pr. mil
2,0 bensin137 hk/6.000 o.min.190 Nm/4.100 o.min0,91 l. pr. mil
2,2 bensin160 hk/5.650 o.min.217 Nm/3.900 o.min.0,97 l. pr. mil
3,0 V6 bensin208 hk/6.000 o.min.285 Nm/3.750 o.min.1,15 l. pr. mil