Stilig avløser for Mazda 626

Mazda 6 blir navnet på Mazda nye mellomklassebil. Bilen ble lansert på bilutstillingen i Tokyo.

Stilig avløser for Mazda 626
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv om det virker som om 626 har vært med lenge, er dagens modell kun fire år gammel. Mazda 6 vil komme i tre varianter, sedan, kombi og stasjonsvogn. Særlig stasjonsvognen har fått et særpreg som vi synes er spennende.

Helt ny bil

Fra innerst til ytterst er Mazda 6 en ny bil, med nyutviklet plattform og hjuloppheng. Ifølge fabrikanten skal den ny 6ern være stivere.

Bremsesystemet består av låsningsfrie bremser (ABS) og elektronisk bremsekraftfordeling (EBD). Mazda 6 vil også være tilgjengelig med dynamisk stabilitetskontroll (DSC).

Interiøret har tatt et langt steg mot det moderne. Matt plastkvalitet og en midtkonsoll som starter på transmisjonstunnelen forsterker inntrykket.

Nye motorer

Stilig avløser for Mazda 626

I alt kommer Mazda 6 med fem nye motorer, med seks forskjellige effektuttak. Alle motorene skal være nye.

Tre av de nye bensinmotorene er firesylindrede. Minst er en 1,8-liter på 117 hestekrefter. En 2-liter på 143 hestekrefter utgjør det midterste alternativet.

Motoren som satt i bilen som ble vist frem i Tokyo er en ny 2,3-liter på 165 hestekrefter, den er det mest sannsynlig at skal gjøre jobben i en firehjulsdrevet stasjonsvogn her i Norge.

Turtall

En skikkelig turtallsmaskin topper utvalget av bensinmotorer i Mazda 6. 222 hestekrefter ved 6.250 o/min lokkes ut av en 3-liters V6, og mest ekstremt er at dreimomentet på 273 Nm trenger 4.750 o/min for å vise seg frem. Det er ikke sikkert denne dukker opp i Norge.

Kraftige dieselmotorer

En to-liters common rail-dieselmotor kommer i to varianter; 120 hestekrefter og 136 hestekrefter. De har samme dreimoment, 310 Nm ved 2.000 o/min, men ytelseskurven faller raskere i 120 hesteren etter at toppen er passert ved 3.500 o/min.

Romslig

I sedanen er bagasjerommet på 500 liter, akkurat det samme som Ford Mondeo. I kombiutgaven får du 10 liter mindre til disposisjon. Stasjonsvognen svelger unna 504 liter bagasje, og legger seg med det mellom Ford Mondeo (540 liter) og Volkswagen Passat (495 liter).

Stilig avløser for Mazda 626

Mazda 6 er ventet til Norge i løpet av sommeren 2002.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.