Sterkere King Cab

STENUNGSUND (DinSide): 13,3 sekunder bruker King Cab på en velkjent øvelse. Det er ikke så nyttig, men svært mye raskere enn tidligere.

Sterkere King Cab
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fronten på Nissan King Cab er ny, nå ligner den på søsknene – spesielt X-trail. Ellers er ikke forandringene store, bortsett fra motoren. Den er kraftig forbedret.

Minus 4

Akselerasjonsøvelser med biler i den klassen Nissan King Cab tilhører er egentlig helt uinteressant, det er styrke og dreimoment som gjør pickuper brukervennlige. Allikevel lar vi oss imponere av reduksjonen på mer enn 4 sekunder fra forrige motor. Allerede med den var King Cab kvikkest i klassen.

28 prosents økning i hestekrefter og 24 prosents økning i dreiemoment merkes – King Cab oppleves som sterk. 133 hestekrefter ved 4.000 o/min og 304 Newtonmeter (Nm) setter en helt ny standard for 2,5-liters diesel-motorer i pickupklassen. Resten av klassen har motorer på rundt 100 hestekrefter og 240-260 Nm.

Velutstyrt

Sterkere King Cab

Nissan King Cab kommer med tre forskjellige utstyrsnivåer der Navara er den mest velutstyrte. Den leveres med aluminiumsfelger, automatisk klimaanlegg, stigtrinn i aluminium, kromdetaljer, fjernstyrt sentrallås og skinnratt.

Tidligere har Navara hatt lavere nyttelast enn de andre King Cabene. For å høyne komforten fjernet man nemlig en av tre bladfjærer bak. Nissan har gått bort fra den løsningen, og nå laster Navara 1.070 kg som de andre. Under vår korte testtur la vi ikke merke til at Navara var blitt påfallende mye stivere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På landevei

Etter en kort prøvetur på svingete asfaltveier sitter vi igjen med inntrykket av at 133 hestekrefter gjør den 1.790 kg tunge Nissan King Cab mer kjørbar. Den ikke bare følger trafikken, men kan også spurte forbi de som kjører altfor sakte. Dette er en klar forbedring. Vi har ikke lastet opp pickupen, men kan forestille oss at de som kjører tungt lastet vil sette pris på at Nissan har passert 300 Nm-merket, særlig hvis de fullt ut utnytter den tillatte tilhengervekten på 3.000 kg.

Vi testet sist høst Nissan King Cab mot de to hovedkonkurrentene Toyota Hilux og Mitsubishi L200. Siden den gang har L200 fått påfyll av 15 ekstra hestekrefter. Testen kan du lese her.

Sterkere King Cab

Prisene starter på 234.900 kroner uten ABS-bremser, og for toppmodellen Nissan King Cab Navara må du betale 259.900 kroner.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Nissan-nyheter
  • Her finner du våre Nissan-tester