Coronavirus i bilproduksjonen

Stenger fabrikkene

Nå har flere av de europeiske bilfabrikkene enten stengt eller varslet at de skal stenge butikken. Sist er BMW, som stanser all bilproduksjon i Europa.

STOPPER PRODUKSJONEN: Volkswagen har varslet at de skal stenge fabrikkene på fredag. Det kan blant annet påvirke leveringen av elbilene ID.3 (bildet) og ID.4 til Norge. Foto: Volkswagen
STOPPER PRODUKSJONEN: Volkswagen har varslet at de skal stenge fabrikkene på fredag. Det kan blant annet påvirke leveringen av elbilene ID.3 (bildet) og ID.4 til Norge. Foto: Volkswagen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Oppdatert 18. mars: Nå følger også BMW etter. Den tyske bilprodusenten BMW stanser all bilproduksjon i Europa og Sør-Afrika i fire uker, skriver NTB.

– Fra i dag av stenger vi våre europeiske bilfabrikker og Rosslyn-fabrikken i Sør-Afrika, sier selskapets sjef Oliver Zipse.

Han varsler at selskapets resultat i år kommer til å bli betydelig lavere som følge av viruskrisen.

BMWs fabrikker i Europa og fabrikken i Sør-Afrika produserte halvparten av selskapets 2,56 millioner biler i fjor.

Andre europeiske bilprodusenter, blant dem Daimler, Volkswagen, Ford, Fiat og Peugeot, har også besluttet å stenge fabrikker på grunn av koronavirusutbruddet.

VW kutter

I går la store deler av den europeiske bilindustrien - inkludert franske, italienske og spanske fabrikker - ned majoriteten av produksjonen. Nå varsler tyske Volkswagen at de stenger alle sine fabrikker i Tyskland, fra og med førstkommende fredag. Det melder det tyske nyhetsbyrået DPA.

«Fredagen (20. mars) har vi de siste skiftene», er meldingen de ansatte skal ha fått.

De resterende tyske produsentene - BMW, Mercedes-Benz og Opel - er ventet å følge etter. Dermed er det ingen tvil om at bilindustrien er hardt rammet av coronaviruset.

I England kan fabrikkene bli tvunget til å produsere respiratorer.

Får følger for nordmenn

Volkswagen er det største bilmerket her til lands. Snart skulle elbilene ID.3 - som importøren mener skal bli Norges mest solgte bil - og og ID.4 lanseres her.

Dessuten er det Volkswagen-konsernet som eier og produserer Audi, som suverent leder den norske nybil-registreringsstatistikken, etter årets to første måneder - med den eksklusive elbil-SUVen e-tron. Volkswagen-konsernet eier også Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Bugatti og Lamborghini, samt nyttekjøretøy-produsentene Scania og MAN.

Hvilke konsekvenser fabrikkstengningene har for norske bilkunder er fortsatt for tidlig å si, men at det får følger er hevet over enhver tvil. Dinside har vært i kontakt med VW-importør Harald A. Møller, som har det travelt med å få oversikt.

- Vi jobber med å få oversikt over situasjonen, skrev pressesjef Anita Svanes i en epost til Dinside tirsdag formiddag.

- Kundene følges opp

I Norge påvirkes merkene Volkswagen (inkl. nyttekjøretøy), Seat, Audi og Skoda, melder den norske importøren i en pressemelding senere, tirsdag ettermiddag.

«Hvert merke, i samarbeid med forhandlerapparat og showroom følger opp kunder som har bestilt kjøretøy som opprinnelig skal produseres i det aktuelle tidsrommet», skriver de.

- Vi har foreløpig ikke fått full oversikt over hvordan dette påvirker enkeltkunder i vårt marked. Vi kommer fremover til å kartlegge dette og følge opp hver enkelt kunde som kan oppleve forsinkelser. Vi har biler på lager i Norge og biler produsert og på vei til Norge, og slik situasjonen er nå kan disse utleveres som planlagt via forhandlerapparatet vårt, sier administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS.

Kina åpner igjen

Importøren mener situasjonen er uoversiktlig, men lover kundene så god oppfølging som mulig.

- Samtidig har vi satt inn flere tiltak som gjør at vi kan opprettholde drift i forhandlerapparatet vårt, hvor deler av virksomheten er definert som samfunnskritisk av norske myndigheter, sier Hekneby.

På den positive side har flere av de stengte VW-fabrikkene i Kina nå åpnet og er tilbake i drift igjen, mens markedet allerede har vist tegn til økning i salget, forteller kommunikasjonssjef Svanes.

- Enda noe positivt i disse tider. Vi vil videre få konkret informasjon fortløpende fra fabrikkene våre, legger hun til.

Franskmennene først

Det var først franske Renault som i går ettermiddag meldte at de stenger fabrikker rundt om på kontinentet, før også konsernet PSA - Peugeot, Citroën, DS og Opel) meldte at de i løpet av de neste dagene skal stenge alle fabrikkene i Europa.

Både infeksjonsfare og problemer i leveranser oppgis som forklaring, men også mindre etterspørsel etter nye biler. I første omgang gjelder PSA-tiltakene til 27. mars, men det kan bli lenger.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer