Coronavirus i bilproduksjonen

Stenger fabrikkene

Nå har flere av de europeiske bilfabrikkene enten stengt eller varslet at de skal stenge butikken. Sist er BMW, som stanser all bilproduksjon i Europa.

STOPPER PRODUKSJONEN: Volkswagen har varslet at de skal stenge fabrikkene på fredag. Det kan blant annet påvirke leveringen av elbilene ID.3 (bildet) og ID.4 til Norge. Foto: Volkswagen
STOPPER PRODUKSJONEN: Volkswagen har varslet at de skal stenge fabrikkene på fredag. Det kan blant annet påvirke leveringen av elbilene ID.3 (bildet) og ID.4 til Norge. Foto: Volkswagen Vis mer

Oppdatert 18. mars: Nå følger også BMW etter. Den tyske bilprodusenten BMW stanser all bilproduksjon i Europa og Sør-Afrika i fire uker, skriver NTB.

– Fra i dag av stenger vi våre europeiske bilfabrikker og Rosslyn-fabrikken i Sør-Afrika, sier selskapets sjef Oliver Zipse.

Han varsler at selskapets resultat i år kommer til å bli betydelig lavere som følge av viruskrisen.

BMWs fabrikker i Europa og fabrikken i Sør-Afrika produserte halvparten av selskapets 2,56 millioner biler i fjor.

Andre europeiske bilprodusenter, blant dem Daimler, Volkswagen, Ford, Fiat og Peugeot, har også besluttet å stenge fabrikker på grunn av koronavirusutbruddet.

VW kutter

I går la store deler av den europeiske bilindustrien - inkludert franske, italienske og spanske fabrikker - ned majoriteten av produksjonen. Nå varsler tyske Volkswagen at de stenger alle sine fabrikker i Tyskland, fra og med førstkommende fredag. Det melder det tyske nyhetsbyrået DPA.

«Fredagen (20. mars) har vi de siste skiftene», er meldingen de ansatte skal ha fått.

De resterende tyske produsentene - BMW, Mercedes-Benz og Opel - er ventet å følge etter. Dermed er det ingen tvil om at bilindustrien er hardt rammet av coronaviruset.

I England kan fabrikkene bli tvunget til å produsere respiratorer.

Får følger for nordmenn

Volkswagen er det største bilmerket her til lands. Snart skulle elbilene ID.3 - som importøren mener skal bli Norges mest solgte bil - og og ID.4 lanseres her.

Dessuten er det Volkswagen-konsernet som eier og produserer Audi, som suverent leder den norske nybil-registreringsstatistikken, etter årets to første måneder - med den eksklusive elbil-SUVen e-tron. Volkswagen-konsernet eier også Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Bugatti og Lamborghini, samt nyttekjøretøy-produsentene Scania og MAN.

Hvilke konsekvenser fabrikkstengningene har for norske bilkunder er fortsatt for tidlig å si, men at det får følger er hevet over enhver tvil. Dinside har vært i kontakt med VW-importør Harald A. Møller, som har det travelt med å få oversikt.

- Vi jobber med å få oversikt over situasjonen, skrev pressesjef Anita Svanes i en epost til Dinside tirsdag formiddag.

- Kundene følges opp

I Norge påvirkes merkene Volkswagen (inkl. nyttekjøretøy), Seat, Audi og Skoda, melder den norske importøren i en pressemelding senere, tirsdag ettermiddag.

«Hvert merke, i samarbeid med forhandlerapparat og showroom følger opp kunder som har bestilt kjøretøy som opprinnelig skal produseres i det aktuelle tidsrommet», skriver de.

- Vi har foreløpig ikke fått full oversikt over hvordan dette påvirker enkeltkunder i vårt marked. Vi kommer fremover til å kartlegge dette og følge opp hver enkelt kunde som kan oppleve forsinkelser. Vi har biler på lager i Norge og biler produsert og på vei til Norge, og slik situasjonen er nå kan disse utleveres som planlagt via forhandlerapparatet vårt, sier administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS.

Kina åpner igjen

Importøren mener situasjonen er uoversiktlig, men lover kundene så god oppfølging som mulig.

- Samtidig har vi satt inn flere tiltak som gjør at vi kan opprettholde drift i forhandlerapparatet vårt, hvor deler av virksomheten er definert som samfunnskritisk av norske myndigheter, sier Hekneby.

På den positive side har flere av de stengte VW-fabrikkene i Kina nå åpnet og er tilbake i drift igjen, mens markedet allerede har vist tegn til økning i salget, forteller kommunikasjonssjef Svanes.

- Enda noe positivt i disse tider. Vi vil videre få konkret informasjon fortløpende fra fabrikkene våre, legger hun til.

Franskmennene først

Det var først franske Renault som i går ettermiddag meldte at de stenger fabrikker rundt om på kontinentet, før også konsernet PSA - Peugeot, Citroën, DS og Opel) meldte at de i løpet av de neste dagene skal stenge alle fabrikkene i Europa.

Både infeksjonsfare og problemer i leveranser oppgis som forklaring, men også mindre etterspørsel etter nye biler. I første omgang gjelder PSA-tiltakene til 27. mars, men det kan bli lenger.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!