Stem på Årets bil 2006

Den 14. november vil Årets bil-juryen offentliggjøre sin vinner. Vi starter vår egen avstemning i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Stem på Årets bil 2006

Stem på Årets bil 2006

  1. Store bilder av alle kandidatene
(Avsluttet)
Volkswagen Passat(20%) 1000
BMW 3-serie(15%) 754
Alfa Romeo 159(11%) 541
Mazda 5(6%) 324
Mercedes-Benz S-klasse(4%) 204
Kia Rio(4%) 192
Toyota Yaris(3%) 175
Porsche Cayman(3%) 170
Range Rover Sport(3%) 153
Peugeot 1007(3%) 150
Opel Zafira(3%) 139
Mercedes-Benz ML(3%) 138
Lexus GS(3%) 127
Mercedes-Benz B-klasse(2%) 122
Daihatsu Sirion(2%) 115
Suzuki Grand Vitara(2%) 105
Seat Leon(2%) 100
Volkswagen Fox(2%) 77
Nissan Pathfinder(1%) 75
Citr. C1/Peug. 107/Toy. Aygo(1%) 64
Fiat Croma(1%) 60
Jeep Grand Cherokee(1%) 53
Nissan Murano(1%) 44
Renault Clio(1%) 41
Suzuki Swift(1%) 29
Hyundai Sonata(1%) 28
Ssangyong Rodius(0%) 23
Chevrolet Matiz(0%) 14
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 159 Vis mer
BMW 3-serie
BMW 3-serie Vis mer
Mercedes-Benz S-klasse
Mercedes-Benz S-klasse Vis mer
Peugeot 1007
Peugeot 1007 Vis mer
Suzuki Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara Vis mer
Toyota Aygo
Toyota Aygo Vis mer
Toyota Yaris
Toyota Yaris Vis mer
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat Vis mer


I løpet av det siste året har vi sett introduksjoner av en rekke spennende bilmodeller. Blant annet har BMW har sluppet en splitter ny 3-serie, en bil som har høstet mange lovord her på DinSide Motor. Volkswagen har lansert en ny helt ny Passat og Opel har introdusert en ny Zafira. Begge etterfølger modeller som har solgt svært godt her i landet.

Zafira er ikke den eneste nykommeren i fleksibil-klassen. Mercedes-Benz er nå på banen med sin B-klasse, mens Mazda 5 tar opp konkurransen med Volkswagen Touran og Toyota Corolla Verso.

Seks nye firehjulstrekkere

Også den som er på jakt etter en høy firehjulstrekker har fått enda flere biler å velge blant. En av de mest spennende og folkelige nykommerne er nye Suzuki Grand Vitara. Og den som har mye penger kan velge og vrake blant en rekke nye SUVer, i form av Jeep Grand Cherokee, Mercedes-Benz ML, Range Rover Sport og Nissan-modellene Pathfinder og Murano.

Ti nye småbiler

Samtidig er det introdusert en rekke mindre og mer folkelig prisede modeller det siste året. En av de mest interessante modellene er "C107go", vårt kallenavn på Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo, som altså er et samarbeid mellom PSA-gruppen og Toyota. Peugeot har i tillegg lansert minifleksibilen 1007 og Toyota en ny Yaris. Chevrolet (tidligere Daewoo) har introdusert en ny Matiz og Daihatsu kan skilte med en ny Sirion. Også Renault Clio, Suzuki Swift, Volkswagen Fox representerer nye småbiler.

28 modeller

Totalt er det i løpet av det siste året introdusert 28 nye bilmodeller som tilfredsstiller Årets bil-kravene. Disse kravene går ut på at bilen selges i minst fem europeiske land og at den har antatt salgspotesial på minst 5.000 enheter.

Vinneren offentliggjøres 14. november

De 58 medlemmene i Årets bil-juryen (Car of the Year) kommer fra 22 europeiske land, og hver av dem har 25 poeng til disposisjon. Det kan maksimalt gis ti poeng til hver bil og de 25 poengene skal fordeles på minst fem biler. I løpet av de nærmest dagene vil juryen offentliggjøre hvilke syv bilmodeller som går til finalen. Deretter, den 14. november, offentliggjøres vinneren - Car of the Year 2006.

Ikke spesielt relevant

Den europeiske Årets bil-kåringen har vært avholdt helt siden 1964 og har dermed kåret 42 vinnere så langt. Resultatene er nok ikke alltid like representative for folke-oppfatningen, for eksempel har Fiat vunnet hele åtte ganger. I tillegg har Lancia vunnet én gang og Alfa Romeo to, noe som innebærer at italienske biler har vunnet 13 av 42 avstemninger. Det betyr at italienske biler har vunnet mer enn hver fjerde avstemning.

Overrepresentert

Også de franske merkene er kraftig overrepresentert, med hele 13 av 42 vinnere. Det betyr at franske bilmodeller i snitt har blitt kåret til vinnere nesten hvert tredje år. Til sammen har italienske og franske merker vunnet mer enn halvparten av gangene.

Japanerne derimot, har måtte nøye seg med fattige tre seire. En av disse gikk til Toyota Prius, som vant fjorårets avstemning.

BMW utelatt

Den store tyske bilindustrien har kun vunnet 12 ganger. Fire av disse seirene har gått til Ford, mens Mercedes-Benz og Volkswagen kun har vunnet én gang hver. BMW har faktisk aldri vunnet Årets bil-prisen.

DinSide Motor spekulerer

Ut i fra vår kjennskap til tidligere Årets bil-resultater, antar vi at vinneren vil bli "C107go", med Peugeot 1007 og Alfa 159 som andre sterke kandidater.

Som leserne sikkert forstår, mener nok ikke vi at denne årlige kåringen er spesielt relevant for norske nybilkjøpere. Hadde det vært opp til oss å bestemme, ut i fra våre kriterier om hva som er en godt bilkjøp, ville nok Volkswagen Passat vunnet årets avstemning.

Leserne avgjør

Hva mener du? Si din mening i dagens avstemning. Vanskelig å bestemme seg? Da kan du velge to eller flere modeller.

  • Store bilder av samtlige kandidater finner du her.

  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!