SNART KLAR: Trønderen Steinar Thyholdt har bygd sin egen Lamborghini helt fra bunnen av. Foto: Privat
SNART KLAR: Trønderen Steinar Thyholdt har bygd sin egen Lamborghini helt fra bunnen av. Foto: PrivatVis mer

Oppfordrer til å bygge egen gatebil

Steinar har bygd sin egen Lamborghini!

– Jeg har nå passert 4.300 timer på prosjektet, sier Steinar Thyholdt om den selvbygde Aventadoren – med håndlagd karosseri fra Mexico og motor fra BMW 750.

- Det er fysiske timer, altså. Legger du til alle timer med planlegging, vurderinger og bekymringer, er vi lett oppe i det dobbelte, minst. Det er det siste jeg tenker på før jeg legger meg og det første jeg tenker på når jeg våkner.

Ifølge 54-åringen blir dette den første gateregistrerte Lamborghinien i Norge som er bygget av en amatør, helt fra bunnen. Bilen ligger også an til å bli den første gateregistrerte Aventador replika i Europa.

– Jeg har alltid vært interessert i bil, og har bygget opp biler både for kunder og til eget bruk. Det jeg bygger nå er imidlertid innenfor et helt annet segment. Jeg begynte helt fra scratch, noe jeg tidligere ikke har gjort.

HELTRE: Det ligger mange timer med planlegging bak hver eneste lille detalj i trerammen. Foto: Privat
HELTRE: Det ligger mange timer med planlegging bak hver eneste lille detalj i trerammen. Foto: Privat Vis mer

Ble lei bil

Steinar er en rastløs og kreativ type, og er avhengig av å ha noe å gjøre hele tiden.

– Jeg må skape noe, det er det som hele tiden driver meg frem, sier han.

– Jeg liker å sette kreativiteten i system og se et resultat, og har alltid bare ett prosjekt av gangen.

Steinar er gründer og allerede i 1989 etablerte han sitt eget karosseri- og lakkeringsverksted i Trondheim. Til slutt ble han lei av bil, veldig lei av bil!

– Jeg var skikkelig skrulei, drita lei, rett og slett. Det tok hele 10 år før lysten på å skru bil kom tilbake igjen.

IN LOVE: Steinar forelsket seg i Lamborghini Countach etter å ha sett filmen Cannonball Run. Siden har det vært Lambo for alle penga. Foto: Privat
IN LOVE: Steinar forelsket seg i Lamborghini Countach etter å ha sett filmen Cannonball Run. Siden har det vært Lambo for alle penga. Foto: Privat Vis mer

Cannonball Run

På slutten av 80-tallet så Steinar en film som skulle komme til å bli svært viktig for utviklingen av det prosjektet han nå er i gang med: Cannonball Run, en film som begeistret og engasjerte mange, særlig bilinteresserte. En av hovedrollene i denne filmen var nemlig en Lamborghini Countach med V12’er.

– En jævlig god film, konstaterer Steinar.

– Jeg så den flere titalls ganger og kunne til slutt alle replikkene utenatt. Fascinasjonen for Lamborghini har vært med meg siden, men jeg har jo aldri hatt råd til å kjøpe meg en sånn en.

«PINNER»: Dette er det første bildet Steinar tok etter at prosjektet var påbegynt.
«PINNER»: Dette er det første bildet Steinar tok etter at prosjektet var påbegynt. Vis mer

Dette ble et samtaleemne med en kompis, som mente Steinar kanskje kunne bygge en. Akkurat dét året åpnet staten opp for å få amatørbygg registrert. Steinar begynte å leke med tanken, og etter hvert fikk han lyst til å skru igjen.

HÅNDLAGD: Det tok fem år å lage formene til karosseriet. Men så er resultatet imponerende, også: - Helt utrolig at det går an, sier Steinar. Foto: Privat
HÅNDLAGD: Det tok fem år å lage formene til karosseriet. Men så er resultatet imponerende, også: - Helt utrolig at det går an, sier Steinar. Foto: Privat Vis mer

Godkjent

Tre måneder brukte han på å skrive søknaden til SFOOR. Høsten 2014 ble søknaden godkjent. Prosjektet begynte med at Steinar fikk laget en treramme fra originaltegningene til Diablo, i skala 1:1: Karosseriet skulle han imidlertid hente fra en Aventador LP700.

– Aventador er selve flaggskipet til Lamborghini, og i motsetning til flere av de nyere modellene, bygges den fortsatt i Italia, informerer Steinar.

Hentet karosseri fra Mexico

Det var ikke lett å spore opp det rette karosseriet. Steinar var i Bulgaria, Bangkok, Phoenix og New York for å få match. Gjennom søk på nettet fant han til slutt noe interessant i Mexico. Det tok to måneder å få kontakt med meksikaneren som lager karosserideler.

– Fem år brukte han på å lage formene, sier Steinar. – Det er lang tid, men da jeg dro over for å se resultatet, ble jeg mektig imponert. Det er helt utrolig at det går an!

Å få karosseriet hjem til Norge, skulle imidlertid by på utfordringer. Ettersom frakt direkte fra Mexico var utelukket, måtte karosseriet først fraktes over grensen til USA, hvilket tok sin tid.

– Jeg hadde et godt samarbeid med et shippingselskap i Los Angeles, men ikke noe krysser grensen mellom Mexico og USA uten svært streng kontroll. Vi ble enige om at det var som et ni måneder langt svangerskap som det bare er problemer med, ler Steinar.

– Jeg bygger aleine, men det er stadig folk som stikker innom garasjen for å slå av en bilprat. Det er gøy å drøfte idéer og utfordringer med folk som er engasjert i prosjektet, mener Steinar.

SAMMENSMELTING: Da Steinar skulle prøve karosseriet på tremodellen, fant han ut at han måtte gjøre en god del modifikasjoner på både ramme, forstilling og bakstilling. Foto: June Elise Marlén
SAMMENSMELTING: Da Steinar skulle prøve karosseriet på tremodellen, fant han ut at han måtte gjøre en god del modifikasjoner på både ramme, forstilling og bakstilling. Foto: June Elise Marlén Vis mer

Mye modifisert

Akselavstand og hjulavstand er ikke helt lik på Diablo og Aventador. Diabloen har en noe kortere og litt smalere rammekonstruksjon. Siden Aventadoren også har cockpit i carbon er disse totalt forskjellige oppbygd.

Da Steinar skulle prøve karosseriet på tremodellen, fant han ut at han måtte gjøre en god del modifikasjoner på både ramme, forstilling og bakstilling.

– Jeg har plukket idéer her og der fra andre bilmerker, og så har jeg også kommet opp med en god del løsninger selv, røper Steinar.

– Målet har vært å lage en bil med praktiske løsninger for drift og vedlikehold. Blant annet har jeg laget en mekanisk løsning som gjør at trykket øker på fjær eksentrisk på venstre hjul og slakker av på høyre fjær når man svinger til høyre, og motsatt når man svinger til venstre. Dette er for å øke stabiliteten i sving. Det ligner litt på et tilsvarende elektronisk system som Cayenne kom med i 2018. Dessuten har jeg sørget for at hele drivpakka, med eksosanlegg og alt, enkelt separeres fra resten av bilen ved at drivverket blir stående igjen i en egen ramme, mens resten av bilen heises opp.

EGET UNDERSTELL: Mens han ventet på karosseriet, jobbet Steinar med understellet. Foto: Privat
EGET UNDERSTELL: Mens han ventet på karosseriet, jobbet Steinar med understellet. Foto: Privat Vis mer

Ellers har Steinar brukt mye deler fra en 98-modell BMW 750i, først og fremst med tanke på forstilling og bakstilling, men også motoren, en V12’er, er hentet fra denne bilen. Det er kjørekomforten fra BMW han har forsøkt å gjenskape i Aventadoren, men litt stivere.

Foreløpig har Steinar hatt testkjøring med ramma på Lånke. Til våren blir det også utallige turer til Værdal Motorsenter for testing der. Han har også en avtale med Forsvaret om hastighetskjøring på flystripa på Værnes når bygget er ferdig.

Steinar regner med at bilen først vil bli å se helt ferdig i 2020. Per i dag estimerer han at omlag 25 prosent av arbeidet gjenstår. Han er nå inne i siste fase av prosjektet.

PERSONLIG: Rammenummeret er selvvalgt. Foto: Privat
PERSONLIG: Rammenummeret er selvvalgt. Foto: Privat Vis mer

Personlig chassisnummer

– Jeg har jevnlig hatt en såkalt «mentor» fra SFOOR innom i garasjen min. I loggen på biltilsynet har han notert at han er «mektig imponert» over hva jeg har fått til. Det er litt gøy å høre, innrømmer Steinar, som mener det er veldig viktig å ha god dialog med biltilsynet og, ikke minst, drøfte løsninger med dem før man bygger.

– For en tid tilbake spurte han forøvrig hvilket understellsnummer jeg ønsket, en del av dette kan nemlig også inneholde bokstaver. Vi var gjennom forskjellige forslag, blant annet noe med Lamborghini, men endte til slutt på STETHY, som er kallenavnet mitt fra flere år tilbake. Jeg må si det er stas å ha det i rammenummeret på bilen!

Steinar har møtt mange fordommer gjennom de årene han har jobbet med prosjektet.

– Først var det alle dem som mente jeg aldri ville få godkjent prosjektet, men det ordnet seg altså i 2014. Så var det de som mente det ville bli alt for dyrt, på grunn av avgifter. Men i 2015 bestemte samferdselsministeren at alle amtatørbygg skulle være avgiftsfrie, så da gikk det også i orden, konstaterer Steinar.

TEST-TUR: Ramma er testkjørt på Lånke, Værdal Motorsenter og på Værnes. Om ett år regner Steinar med å være helt ferdig med prosjektet. Foto: Privat
TEST-TUR: Ramma er testkjørt på Lånke, Værdal Motorsenter og på Værnes. Om ett år regner Steinar med å være helt ferdig med prosjektet. Foto: Privat Vis mer

Kommer på Gatebil

Han bekrefter at bilen selvfølgelig kommer til å dukke opp på Gatebil, selv om han selv ikke er så «inn i den greia», som han selv uttrykker det.

– Min interesse er å være i garasjen å skru, men en fridag hadde jo vært litt artig, ler han.

– Jeg synes det er gøy at folk engasjerer seg og følger prosjektet, og dette er ikke en bil som skal stå bak sperrebånd. Jeg synes folk skal få lov til å ta på bilen, kjenne på interiøret og prøvesitte, og kanskje åpner jeg opp for en liten prøvetur.

– Det gir meg utrolig stor glede å hente frem de på bakerste rekke, de som har så lyst, men som ikke tør, de som har spørsmål eller kunnskap, men som ikke stikker seg frem. Å se at de blomstrer når noen ser dem... Sånne øyeblikk håper jeg å skape mange av!

Bilen vil også bli å se etter veien, selvfølgelig med sitt eget registrerings-nummer: STETHY.

Denne artikkelen er levert av Gatebil.no.

Spesifikasjoner, Steinars Lamborghini «Aventador»

Motor:BMW M73 5,4 liter V12
Standard effekt:320 hk, 500 Nm (Modifisert ECU for endring av ytelser)
Girpakke:Modifisert Audi 5hp19 tiptronic paddle shift (Modifisert elekronisk styring av gir som er igjen er sydd sammen med motorstyring)
Interiør:Hvitt skinn med sorte detaljer
Eksteriør:Hvit perlemor med sorte detaljer
Mål (l/b/h):4800mm/2360mm/1130mm
Bakkeklaring:Justerbar 100-113 mm
Toppfart:250 km/t