Stasjonsvogn på to hjul i svingene

Stasjonsvogn. Det er ikke akkurat et sexy ord. De fleste av oss forbinder det med barnevogner og planker. Men når AMG har slått klørne i en E-klasse fra Mercedes-Benz blir resultatet langt fra traust.

Stasjonsvogn på to hjul i svingene

  1. Store bilder


Mange har hørt om AMG-styling eller vet at en SL 55 AMG er en av de råeste sportsbilene på markedet. For det er stort sett spreke sportsbiler vi forbinder med tuning-selskapet i Tyskland.

Nå har de tatt utgangspunkt i en Mercedes-Benz E-klasse stasjonsvogn. Resultatet ser du på bildene til høyre.

Rå motorkraft

Stasjonsvogn på to hjul i svingene


Det er ikke bare den designmessige stylingen som gjør AMG-bilene så spesielle. De tuner også motorene så de får helt rå ytelser.

Vanligvis leveres ikke stasjonsvognene fra Mercedes med spesielt heftige motorer. Den største E-klasse stasjonsvognen er en E 320 CDI med 197 hestekrefter. Sedan-utgavene får du imidlertid i råskinnutgaver, hvorav E 55 AMG sedan er den råeste av de alle.

Nå har AMG satt den samme motoren som de har brukt i sedan-utgaven over i stasjonsvognen og skapt E 55 T AMG, hvor T'en står for stasjonsvogn.

Racer-stasjonsvogn

Motoren er en 5,5 liters V8 som yter 476 hestekrefter. Dreiemoment er på voldsomme 700 newtonmeter mellom 2650 og 4500 omdreininger per minutt. Ingen annen serieprodusert stasjonsvogn kan vise til lignende ytelser.

Så går det også raskt unna når bilen ligger på veien. 0-100 går unna på 4,8 sekunder!

Selv om bilen nå begynner å høres ut som en sportsbil er det fortsatt en stasjonsvogn, og har E-klassens enorme lasterom. Bagasjerommet rommer hele 690 liter og er klassens største.

Full gass fra start

Stasjonsvogn på to hjul i svingene


E 55 T AMG har fått AMG-girkassen AMG Speedshift. Dette er en femtrinns automatkasse med mulighet til å overstyre girene via knapper på rattet. Giret skal være ekstra rask på opp- og nedgiring, ha effektiv nedgiring ved oppbremsing og gi ekstra dreiemoment når bilen står i første gir.

Bremsing skal heller ikke være noe problem. Bremsene består av ventilerte og perforerte bremseskiver. Bilen er også utstyrt med Mercedes sitt elektrohydrauliske bremseassistent, Sensotronic Brake Control.

E 55 T AMG skal være sporty å kjøre, også som stasjonsvogn. Derfor har bilen AMGs sportsunderstell med et adaptivt dempesystem. Fjæringen og demperne justerer seg etter førerens kjørestil, men føreren kan også selv velge grad av komfort/stivhet i understellet.

AMG styling

E 55 T AMG har selvsagt fått AMG-styling, så skuelystne skal kunne kjenne den igjen når den kommer kjørende.

Stylingen består blant annet av store luftinntak i fronten, kraftige sideskjørt og to doble ovale eksosrør i bakkant.

Innsiden preges også av AMG-luksus med elektrisk justerbare sportsseter i Nappa og Nubuck. AMG-rattet har knapper for girskift og midtkonsollen er dekorert med et svært lite diskret AMG-merke.

Store bilder av bilen og bilens detaljer finner du her.