Stans raskere

ABS, ASR, ESP og BA. Forvirret? Frykt ikke, Mercedes gir deg nå enda en bokstavforkortelse å holde rede på: SBC – fremtidens bremsesystem.

Stans raskere
[Ugjyldig objekt (NAV)]

SBC er forkortelse for Sensotronic Brake Control, som altså er det ferskeste innen bremseteknikk fra Mercedes. Det er utviklet av Mercedes i samarbeide med deleprodusenten Bosch, og personbiler fra den tyske bilprodusenten vil bli utstyrt med dette i løpet av nærmeste fremtid. Førstemann ut blir den nye SL-en, som kommer mot slutten av neste år.

Noe vi også skal merke oss, er at dette systemet er et skritt på veien mot bilen med autopilot, som ikke behøver dine rettledninger for å ta deg fra A til B.

Elektrohydraulisk

SBC skiller seg altså fra dagens bremsesystemer ved at det er elektrohydraulisk. Et bremsesystem på dagens marked, består av mekaniske og hydrauliske komponenter. I SBC er en god del av de mekaniske komponentene erstattet av elektronikk. Du får altså et bremsesystem som i tillegg til at det forkorter bremsestrekningen, også ”tenker selv”.

Simulator

Med dette nye bremsesystemet, har det ingen faktisk betydning om bremsepedalen beveger seg. Det sitter nemlig sensorer som i og for seg gjør det unødvendig å tråkke pedalen nedover mot gulvet for å få bilen til å stanse. Likevel har Mercedes utviklet en simulator, som sørger for at pedalen beveger seg som en ordinær bremsepedal. Kun for at du skal få den riktige bremsepedal-følelsen.

Sensorer

I SBC sitter det som sagt sensorer i forbindelse med bremsepedalen. Disse måler med hvilken kraft bremsepedalen blir betjent med, for så å sende beskjed via elektriske impulser til en mikrocomputer. I tillegg til signaler fra bremsepedalen, mottar mikrocomputeren signaler fra de andre elektronisk assistanse programmene i bilen.

Dette kan være informasjon om hjulets hastighet som computeren får fra ABS systemet, eller informasjon fra ESP-systemet om hvilken retning du styrer og med hvilken hastighet du svinger. Mikroprosessoren samkjører alle disse signalene, og på bakgrunn av all denne informasjonen, kalkulerer den hva som er det optimale bremsetrykket for hvert enkelt hjul.

Mikrocomputerens andre oppgaver

Mikrocomputeren regulerer også bremsevæsken og trykket, og kontrollerer den elektriske pumpen som er koblet til høytrykks beholderen som rommer bremsevæsken. Denne forbindelsen gjør at responstiden blir mye kortere enn i et konvensjonelt bremsesystem slik vi kjenner det i dag.

Kortere bremselengde

Den største fordelen med dette elektrohydrauliske bremsesystemet er at bremselengden blir kortere. Mercedes sier selv at bremselengden til en sportsbil fra 120 kilometer i timen blir forkortet med 3 prosent sammenlignet med en tilsvarende bil utstyrt med konvensjonelle bremser. SBC gir hyggelige ringvirkninger også til de andre elektroniske systemene til Mercedes; ESP jobber mer effektivt, og du slipper den pulserende bremsepedalen når ABS-en jobber for fullt.