Stadig større firetaktere

Yamahas nye motor, F225, vil bli den desidert sterkeste firetakts utenbordsmotor på markedet. Er det mulig å putte 225 hestekrefter inn i tung firetaktsmekanikk uten at hekken går rett til bunns?

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

De siste årene har firetaktsteknologi spist stadig større markedsandeler på bekostning av de tradisjonelle totaktsmotorene. Problemet er imidlertid at dagens største firetakts utenbordsmotor ikke yter mer enn 130 hestekrefter.

Over 200 hk

Med Yamahas nye motor, F225, er dette snart historie. For japanerne har nå utviklet en ny firetakter som skal ta opp kampen mot de sterkeste totaktsmotorene. Som navnet antyder vil den nye Yamaha-motoren levere en effekt på 225 hk, nesten 100 hk mer enn dagens sterkeste firetakts utenbordsmotor.

Lettvekter?

Kort fortalt er F225 en V6er, med et samlet slagvolum på tre liter, hvor hver sylinder er utstyrt med en elektronisk innsprøytnings enhet og fire ventiler. For å få ned vekten har Yamaha også utstyrt motoren med et spesielt eksossystem.

For nettopp vekten har vært totakternes konkurransefortrinn. Firetaktsmotorer har rett og slett blitt for tunge for mindre båter. Forutsetningen for at en råsterk firetakter, som F225, skal kunne lykkes på markedet er at den ikke blir vesentlig tyngre enn en totaktsmotor med samme effekt. I følge Yamaha har de lyktes i å konstruere F225 slik at den ikke faller ut av markedet på grunn av sin tyngde. Noen eksakt vekt vil ikke japanerne ut med, men det antydes at den ikke vil overskride 300 kilo.

Miljøvennlig

Som andre firetakts utenbordsmotorer er F225 mer drivstoffgjerrig og støysvak enn de tradisjonelle totaktsmotorene. Yamaha forteller at nyheten er konstruert for å oppfylle fremtidens miljøkrav. Dermed kan den fartsglade legge seg med litt grønnere samvittighet om kvelden.

F225 vil tidligst være å se i den norske skjærgården til neste sommer. Prisen er selvsagt enda i det blå.