Stadig motorstopp med Toyota Yaris Eco

Toyota Yaris Linea Eco er slanket med 100 kilo i forhold til fetteren Linea Sol. Kombinert med Toyotas Stop & Go-system skal dette gi en bensingjerrig og miljøvennlig bil. Men om bilen blir importert til Norge er høyst usikkert.

Prinsippet bak Stop & Go-systemet er at motoren kuttes hver gang du stopper bilen og setter girspaken i fri. Når du trykker inn clutchen starter motoren automatisk opp igjen. Dette skal redusere bilens bensinforbruk.

Det er imidlertid en rekke forutsetninger som må oppfylles for at motoren skal kutte. For det første må kjølevannstemperaturen være over 65 grader Celsius. Trykket i bremsekraftforsterkeren må være på topp, det må være god kapasitet på batteriet og alle dører må være lukket.
Men på toppen av det hele kommer følgende; utetemperaturen må være over 0 grader Celsius. Og nettopp dette kan være en av faktorene som forhindrer at Toyota Yaris Linea Eco blir tatt inn til Norge.

Hard slankekur

For å redusere bensinforbruket ytterligere har Toyota slanket Eco med 100 kilo i forhold til Linea Sol. Bilen er dermed kommet ned i 850 kilo. Eco kommer bare med tre dører og mangler blant annet servostyring, justerbar ryggvinkel i baksetet, barnesikring og nakkestøtter bak. Og for å virkelig understreke at de har ment alvor da de slanket Eco, har Toyota til og med fjernet makeup-speilet på sidepassasjerens solskygge (!).

Dessverre har Toyota også satt inn et svakt varmeapparat, som ikke tilfredsstiller "cold area spesifications". Derfor må Toyota, hvis bilen skal kunne tas inn til Norge, sette inn et annet varmeapparat. Spørsmålet er imidlertid om Toyota er villig til det. For selv om Toyota i Norge satser offensivt og planlegger å selge hele 4.000 Yaris i år, så er dette et relativt lavt tall sammenlignet med de store europeiske, amerikanske og asiatiske markedene.

Kan bli billig

Hvis bilen imidlertid skulle bli "norsk", så er det håp om at den kan bli relativt rimelig. Den lave vekten kombinert med det relativt lave utstyrsnivået har gjort at bilen i Tyskland er nede i 83.000 kroner, mot Linea Sol som koster 95.000 kroner. Linea Sol koster i Norge snaue 147.000 kroner. Det er dermed ikke umulig at Eco kan komme ned mot 130.000 kroner i Norge.

Svært gjerrig

Eco er utstyrt med en 1,0-liters motor som yter respektable 68 hestekrefter. Motoren gir bilen en toppfart på 155 kilometer i timen og en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 13,6 sekunder - forøvrig samme prestanda som Linea Sol. Bilen forbruker i snitt 0,61 liter bensin per mil i byen, og 0,44 liter på landeveien. Dette gir et blandet forbruk på imponerende 0,5 liter per mil, mot Linea Sol sine 0,57 liter per mil. Og at forbruket er lavt, blir klart når man sammenligner med en del mer eller mindre reelle konkurrenter;

Opel Corsa City 1.0 (0,56 l/mil), Volkswagen Polo Firstline 1.0 (0,57 l/mil), Nissan Micra 1.0 (0,60 l/mil), Renault Clio 1.2 Basic (0,62 l/mil), Hyundai Atos 1.0 GL (0,64 l/mil, Daewoo Matiz 0,8 S (0,64 l/mil), Ford Ka 1.3 (0,67 l/mil) og Mercedes A 140 (0,71 l/mil).

Toyota kan foreløpig ikke si om og når denne "gjerrigpetteren" kommer til Norge, men vil sannsynligvis avklare spørsmålet i løpet av de nærmeste månedene. Imens kan du lese mer om Toyota Yaris Linea Sol her.