Stabiliseringssystemer

ASC+T, DTC, DBC, ABS, CBC, DSC lll – her kommer forklaringene.

Publisert
Sist oppdatert
Stabiliseringssystemer

Sikker på vinterføre

  1. Stabiliseringssystemer


ABS-bremsene kjenner de fleste, og ESP (Elecronic Stability Program) er også blitt et begrep. I BMW-termer har ESP endt opp som DSC (Dynamic Stability Control). Mer om alle trebokstavforkortelsene finner du i denne artikkelen. Her konsentrerer vi oss om BMWs systemer.

ASC+T

Automatic Stability Controll + Traction kan sies å være et en light-utgave av stabiliseringssystem. Et samarbeid mellom bremsene og motorstyringen forhindrer hjulspinn, og gjennom det vil også faren for bakhjulsskrens reduseres ved gasspådrag. ASC+T kan skrus av.

DTC

Dynamic Traction Control kan man nesten tro er en spesialfunksjon for norske forhold. DTC tillater mer hjulspinn enn ASC+T før bremsene og motorstyringen griper inn. Fordelen er at du kan kjøre på ubrøytet vei uten at ASC+T konstant jobber for å hindre hjulspinn. Med andre ord kan du slippe å slå av ASC+T helt under forhold du kanskje trenger det som mest.

DBC

Dynamic Brake Control hjelper deg til å få full bremseeffekt i en nødbremssituasjon.

CBC

Cornering Brake Control sørger for at bremsekraften fordeles optimalt ved nedbremsing. Systemet hindrer oppbygging av bremsetrykk ved indre bakhjul ved oppbremsing i kurve, og er med på å forhindre overstyring.

DSC lll

Tredje generasjon Dynamic Stability Control er det mange kjenner som et ESP-system. En rotasjonsføler kjenner tendens til over- eller understyring, og reduserer motorkraft og bruker bremsene til å stabilisere bilen. DSC lll kan bremse hvert enkelt hjul individuelt, og systemet er et klart sikkerhetsfortrinn på vinterveier.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer