ST220: Mondeo med monster-motor

En bil med Ford Mondeos kjøreegenskaper fortjener en skikkelig motor. Det har den nå fått - i form av en V6-motor som yter 226 hestekrefter.

ST220: Mondeo med monster-motor
[Ugjyldig objekt (NAV)]

CAP FERRAT (DinSide Motor): La oss avsløre det først som sist - vi ble virkelig fascinert av Fords nye treliter. Motoren, som nærmest oppleves som om den er turbomatet, er nemlig både sterk og sprek. Kraftkilden, som er basert på samme blokk som Jaguars treliter, leverer på papiret 280 Nm ved 3.600 o/min, noe som ikke høres spesielt dramatisk ut. Likevel oppleves motoren som usedvanlig sterk.

Voldsomt bunndrag

For å finne ut hvor sterk motoren faktisk er, la vi inn 5. gir i 40 kilometer i timen og trykket gassen i bunn. Og tro det eller ei - motoren leverer akselerasjon - i oppoverbakker. Med andre ord, Ford har klart å utvikle en motor som trekker rent helt fra 1.000 o/min og som produserer merkbar fartsøkning fra 1.400 o/min.

Herlig knurring

Motoren, som er utrustet med fire kamaksler og 24 ventiler, har i tillegg et kraftig mellomregister og gir et skikkelig flott skyv opp til 4.500 o/min. Men det er først når du presser motoren forbi 4.500 o/min at det virkelig blir moro. Bilen kaster seg fremover og en herlig knurring akkompagnerer et voldsomt drag som varer og rekker helt opp til rødmerkingen ved 6.750 o/min. Kaster du inn neste gir og bråslipper kløtsjen vil du oppleve at det sparker godt i seteryggen og at motoren umiddelbart er klar for å gi deg den samme opplevelsen nok en gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Store fartsressurser

ST220: Mondeo med monster-motor

Mondeo ST220 har voldsomme fartsressurser og vil nok trives aller best på tyske motorveger. For det faktum at den store bilen klarer 0-100 på 7,4 sekunder er bare en liten del av ST220-opplevelsen. ST220 gir seg nemlig ikke fordi om nålen viser 100 kilometer i timen - snarere tvert i mot. Motoren snerrer videre og før du vet ordet av det er du oppe i hastigheter som ville kvalifisert til fengselsstraff i Norge.

Sports Technology

Ford har med andre ord lyktes svært godt med denne motoren, som lever opp til ST-betegnelsen. ST er en forkortelse for Sports Technology og er en viktig del av Fords nye strategi for å nå tilbake til posisjonen merket hadde på 80-tallet, da verstinger som Sierra Cosworth ga Ford omtale og prestisje.

Ford Focus ST170, som vi omtalte på torsdag, har fått en sekstrinns manuell girkasse som standardutstyr. Mondeo ST220 har en mer ordinær femtrinns girkasse, men uten at dette er noe problem. I femtegir ligger turtellernålen pent på 2.600 o/min i 100 km/t. Fraværet av et ekstra motorveigir blir dermed ikke noe påtagelig savn.

Herlig styring

ST220: Mondeo med monster-motor

Mondeo er kjent for gode kjøreegenskaper, men Ford har likevel klart å gjøre ST220 til en enda bedre kjøremaskin enn sine mer forsiktig motoriserte slektninger. Styringen er presis og herlig direkte, noe som gjør at bilen følger dine rattbevegelser uten å nøle. Bilen tenderer mot understyring, men oppleves likevel som relativt nøytral. Store 18-tommers hjul med 225/40-dekk sørger for godt veggrep og med tanke på at du kjører en stor familiebil, sitter den overraskende godt i svingene.

Mondeo er forhjulsdrevet, noe som ikke alltid er like heldig i kombinasjon med kraftige motorer. Vi opplevde imidlertid ingen problemer med retningsstabiliteten under gasspådrag.

Stivere oppsett

For å gi bilen ekstra sportslige egenskaper, har Ford utrustet ST220 med stivere dempere og noe kortere fjærer. Demperoppsettet sørger for at bilen skal presses svært hardt før man merker antydning til krenging. Til tross for sportslig oppsett er bilen overraskende komfortabel. Vi opplevde i hvert fall at bilen klarte seg brukbart over de fleste ujevnheter.

Mondeo ST220 byr ikke bare på tøffe egenskaper - den har også et tøft utseende. Les mer om design, interiør og priser her. Utålmodig? Du kan gå rett på de store bildene her.