Sprint RS: Mer sport fra Triumph

Sprint RS er èn av nyhetene for neste sesong fra den engelske øya i vest. Sportssykkelen ble vist på mc-messen i Milano nylig, og den vil også figurere på messene i Paris og i Birmingham. Sistnevnte messe i sykkelens hjemland vil etter sigende bli åsted for vårt første møte med en speller ny 600.

Men den britiske motorsykkelprodusenten har hittil vært sparsom med informasjon om den nye 600-kubikkeren. Så inntil november, når Birmingham fylles med ferske motorsykler, får vi nøye oss med å se på den nye sportssykkelen, Sprint RS.

Bygget på Sprint ST

Å kalle Sprint RS helt ”ny” blir kanskje litt feil. Sykkelen er nemlig bygget på sports-toureren Sprint ST, som ble lansert i fjor. Vi har tidligere omtalt Sprint ST, i artikkelen Sprint ST: Triumph fosser videre. Motoren er den samme i RS som i ST – som for øvrig også er den samme motoren som i 955 Daytona -- men selvsagt en del nedtunet før den er satt i Sprint ST og RS. Dette er en vannkjølt rekke-treer med bensininnsprøytning og et slagvolum på 955 ccm. Den har 110 hestekrefter som har maksimal uttelling ved 9.200 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er 97 Nm ved 6.200 omdreininger i minuttet.

Sprint RS: Mer sport fra Triumph

  1. Stort bilde av Sprint RS i fart

Forskjellene

Men noen forskjeller er det selvsagt mellom den nye sportssykkelen og Sprint ST, som kom på markedet i fjor. Utseendemessig skiller de to seg fra hverandre ved at RS har mindre kåpe enn sportstoureren ST. Dette resulterer også blant annet i at RS er noe smalere enn ST, men det er kun snakk om 5 millimeter forskjell. Videre er RS 4 centimeter kortere og 5 centimeter lavere enn ST. Med en tørrvekt på 199 kilo er RS dessuten 8 kilo lettere enn Sprint ST.

Den norske Triumh-importøren, Colco Motor, regner med at RS vil være klar for salg fra nyttår. Hva prisen på den nye modellen blir, er imidlertid ikke klart ennå.