Bompenger

Spretthopp for elbilistenes bomavgifter

Fra mars blir det nesten en dobling fra bomavgiftene for elbiler i Oslo. Elbilforeningen er skeptisk.

PRISØKNING: Snart blir det dyrere for alle med elbil å krysse bomringene i hovedstaden. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
PRISØKNING: Snart blir det dyrere for alle med elbil å krysse bomringene i hovedstaden. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix Vis mer

Økningen i prisen fra 1. mars går opp fra fire kroner i indre ring utenfor rushtiden, og det dobbelte i rushtiden.

I de to ytre bomringene er prisen henholdsvis fem og ti kroner.

Prisøkningen i mars gjelder kun elbiler, ikke andre kjøretøyer.

Mister konkurransefordel

- Det er viktig at det lønner seg å velge nullutslippsbiler. For at vi skal overbevise flere om å ta det steget er det viktig med noen insentiver, og særlig bompengerabatten er viktig for folk når de vurderer å kjøpe elbil, sier generalsekretær Christina Bu i elbilforeningen til Dagsavisen.

Hun mener elbiler mister en viktig konkurransefordel mot bensin- og dieselbiler når avgiften settes opp.

Nær Stortingets prisgrense

Fram til i fjor kjørte elbiler gratis i bomringen.

Bu minner om at Oslo har vedtatt at byen skal være en nullutslippsby innen 2030. Da vil det ikke være mulig å kjøre bensin- eller dieselbiler i byen.

Med det nye prishoppet legger Oslo seg tett opptil grensa Stortinget har satt om at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av hva fossilbiler skal betale i bomringen.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!