Sprekere og dieselkabriolet

Fra januar neste år leveres Smart med motor på 61 hester, og Cdi-motoren som kun er tilgjengelig i kupéutgaven, blir nå også innstallert i Smart kabriolet.

Sprekere og dieselkabriolet
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Modellprogrammet til Smart utvides med oppfrisket bensinmotor samt at Smart kabriolet får dieselmotor. Den trimmede motoren finner selvfølgelig også veien til Smart kabriolet.

61 hester

Hittil har Smart blitt levert med motorer på 45 og 55 hester. Vi testet en kabriolet med 55 hester. Les testen på den lenken. Til tross for beskjeden vekt er ikke ytelsene dramatiske, slik at kraftigere motor er nok ikke så dumt. Den nye motoren er enn trimmet motor, lik de øvrige bensin motorene med tre sylindre, 600 kubikkcentimeter, turbo og ladeluftkjøler.
Denne motoren blir også tilgjengelig i Smart kabriolet, men bare i Puls-utførelse.

Treliters kabriolet

Sprekere og dieselkabriolet

Dette betyr dessverre ikke at motoren har et sylindervolum på tre liter. Det er vel heller den rake motsetningen. Dette er den aller mest gjerrige modellen Smart Cdi. Denne modellen har en turbodieselmotor på 800 kubikkcentimeter. Motoren benytter direkte innsprøytning i form av Common-Rail teknologi, og yter 41 hestekrefter ved 4.200 o/min. Ikke overraskende er motoren sterkere enn bensinutgavene. Dieselmotoren yter nemlig 100 Nm ved 2.800 o/min. Denne skal i følge MCC Smart klare å kjøre 100 kilometer på 3,4 liter diesel.

Til Norge

Importøren i Norge, Autosmart i Bergen, har ikke fastsatt priser enda, men begge utgavene kommer til Norge.