Spreke og gjerrige motorer

Honda Civic blir kun tilgjengelig med to motorer, en 1,4- og en 1,6-liters bensinmotor. Disse er til gjengjeld både moderne og effektive.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

1,4-literen yter 90 hestekrefter ved 5.600 o/min og med denne motoren under panseret skal Civic makte 0-100 kilometer i timen på 11,8 sekunder. Maksimalt dreiemoment oppstår ved 4.300 o/min og teller 130 newtonmeter (Nm). Bensinforbruket skal ifølge Honda begrense seg til 0,64 liter per mil ved blandet kjøring.

Variable ventiltider

I likhet med 1,4-literen er også 1,6-literen bygd i aluminium. 1,6-literen er imidlertid også utstyrt med variable ventiltider, som i Hondas terminologi kalles VTEC (Variable valve Timing and lift Electronic Control). Motoren yter 110 hestekrefter ved 5.600 og 152 Nm ved 4.300 omdreininger. 0-100 gjøres unna på respektable 10,1 sekunder.

Gjerrig

Et av målene med de variable ventiltidene er å øke effekten. Men VTEC-systemet skal i tillegg bidra til å senke forbruket og redusere de skadelige utslippene. Det ser ut til at Honda har lyktes med begge disse målsettingene. Motoren skal nemlig klare seg med 0,66 liter bensin per mil. I tillegg tilfredsstiller den kravene i EU4, som trer i kraft i 2005.

Sprek og sterk

Vi kjørte bilen først med 1,6-literen og var godt fornøyd med motorens ytelser. Motoren er kvikk og leken på høye turtall og gir rask respons ved gasspådrag. Samtidig byr den på tilstrekkelig kraft også i de lavere delene av registeret. Dermed slipper man å kaste seg over girspaken hver gang man møter på motbakker. Ikke sånn å forstå, giring er faktisk en fornøyelse i Civic. Fordi Honda ønsket å lage et flatt gulv, ble girspaken plassert like under bilstereoen. Det har ført til at girspaken er svært lett tilgjengelig. Girkassen er også lettsjaltet og bilene kjennetegnes ved en stram drivlinje.

Interessant alternativ

Det er imidlertid ikke nødvendig med 1,6-liters motor for å ha det gøy med nye Civic. Vi ble i hvert fall positivt overrasket over 1,4-literen. Motoren gir riktignok fra seg noe lyd ved høye turtall og går tom for krefter en stund før 1,6-literen. Men 1,4-literen byr på tilstrekkelig akselerasjon til at man klarer seg lenge hvis man hovedsakelig ferdes i bytrafikk.

Fra 216.000 kroner

Sedan-utgaven av Civic er allerede på plass i Norge og i løpet av et par uker vil også kombi-utgaven være på norsk jord. Honda Civic 1.4iS er priset til 187.500 kroner, mens storebror 1.6LS vil koste 215.900 kroner. Legger du til 12.000 kroner kan du bli eier av en 1.6 LS med automatgir.