Sprek Zafira og sterk Omega

ST TROPEZ (DinSide): Motorsportavdelingen har tuklet med flerbruksbilen Zafira – 192 hestekrefter. Storbilen Omega har fått sekssylindret common rail dieselmotor.

Sprek Zafira og sterk Omega
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det ble rart å kjøre to forskjellige biler som nærmest har motsatte egenskaper av det du forventer når du setter deg inn. I flerbruksbilen Zafira er 0-100 på 8,2 sekunder en overraskelse, og med en ny 2,5-liters diesel i Omega hadde vi forventet mer brutal kraft.

Zafira OPC

Forkortelsen OPC står for Opel Performance Center, et firma som er ment å gjøre det samme for Opel som AMG og M-sport gjør for Mercedes-Benz og BMW.

Zafira OPC avsløres på grovere luftinntak i front, sideskjørt og emblemer med OPC-logo. Ser du godt etter finner du også et turbomerket på sidedøren.

Det vil komme OPC-utgaver av flere Opel-produkter etter hvert, for eksempel Astra stasjonsvogn er ventet om cirka ett år.

Rart valg

Først ut er altså det litt merkelige valget Zafira. Den har fått 2-liters turbomotoren fra Astra Coupè. Motoren yter 192 hestekrefter ved 5.400 o/min, og har et dreimoment på 250 Nm allerede ved 1.950 o/min.

Sprek Zafira og sterk Omega

En liten flerbruksbil med toppfart på 220 km/t og som ikke trenger mer enn 8,2 sekunder på å nå 100 km/t er spesielt. Etter en kort tur på franske veier virker det som det er gjort en grundig jobb for at en i utgangspunktet standard Zafira skal tåle den store motoren.

Fast

Fjæring og demping er blitt fastere. Dette gjør det mulig å holde høy marsjfart selv om svingene kommer tett. Det eneste som mangler er balansen til den aller tøffeste svingkjøringen, men som en effektiv kjøremaskin holder det. Et skår i gleden er den femtrinns girkassen som verken er komfortabel eller sportslig.

Også det elektroniske stabilitetsprogrammet er satt opp for litt sportsligere kjøring, det griper inn på ett senere tidspunkt enn normalt.

Zafira OPC er utstyrt med et deilig ratt og Recaro sportsseter enten helt eller delvis kledt i skinn. Hvis den reduserte komforten oppveies av ytelsene for deg og dine behov, er Zafira OPC tilgjengelig fra Mars 2002, og den vil koste rundt 420.000 kroner.

Omega 2,5 DTI 24V

Sprek Zafira og sterk Omega

Rekkesekseren på 2,5 liter er fra BMW, og yter 150 hestekrefter ved 4.000 o/min. Den er utstyrt med common rail innsprøytningssystem, og turbodieselen har et dreimoment på 300 Nm fra 1.750 o/min til 3.000 o/min.

Som sagt var det ikke et skyv å bli skremt av, og ytelsene er dårligere enn når tilsvarende motor gjør jobben i en BMW 5-serie.

Allikevel gjør den nå største dieselen i Omega en grei jobb. Den er fleksibel, og har det som skal til i den stadig økende kundegruppen som vil ha diesel på tanken. Det er lite vibrasjoner som forplanter seg i kupeen, og lydisoleringen virker god.

Ny automat

Sprek Zafira og sterk Omega

Omega 2,5 DTI blir første Omega med en ny femtrinns automatgirkasse. Også her er det en forbindelse med BMW, men andre veien ved at BMW også bruker denne GM-produserte automatkassen.

Det er tre kjøreprogrammer å velge imellom; økonomi, sport eller vinter. Det er første gang Opel tilbyr femtrinns automatgir sammen med den store dieselen.

Vi fikk ikke prøvekjørt kombinasjonen automat og diesel. Den manuelle femtrinnskassen vi prøvde passet godt til motoren, og var komfortabel å bruke.

ESP

Omega 2,5 DTI leveres nå standard med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Også andre i Omega-serien med sekssylindret motor vil ha dette sikkerhetssystemet som standard.

Opel Omega 2,5 DTI sedan koster 515.500 kroner med utstyrsnivå Elegance.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.