Sprek Sirion på plass i Norge

Ved hjelp av variable ventiltider har Daihatsu klart å ta ut 103 hestekrefter fra en 1,3-liters motor. Denne motoren er plassert i Sirion 1,3 som nå er tilgjengelig i Norge.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Med denne motoren under panseret klarer den 900 kilo tunge Sirion 0-100 kilometer i timen på akseptable 9,6 sekunder. Dette til tross for at bilen også er utrustet med permanent firehjulsdrift, som vanligvis "stjeler" noen tideler på 0-100-øvelsen. Toppfarten oppgis til 185 kilometer i timen, noe som også er akseptabelt for en typisk bybil.

Brukbart dreiemoment

Selv om motoren er liten, produserer den 120 newtonmeter ved 3.500 o/min. Dermed slipper man å bruke girspaken altfor hyppig. Ifølge Daihatsu-importør Bertel O. Steen klarer motoren seg med 0,63 liter per mil ved blandet kjøring.

I utgangspunktet leveres Sirion 1,3 med manuell girkasse og koster da snaue 180.000 kroner. Men for de spesielt interesserte leveres bilen også med girsystemet F-speed, en firetrinns girkasse som betjenes via knapper på rattet, à la Formel 1.

Elektronisk bremsekraftfordeling

Sirion 1,3 har selvsagt blokkeringsfrie bremser (ABS), men er også utstyrt med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD). Sistnevnte sørger for å fordele bremsekraften mellom for- og bakhjulene og skal forhindre at bakhjulene låser seg før forhjulene.

Den vanlige utgaven av Sirion har bare en énliters motor som yter 58 hestekrefter. For at Sirion skal takle den langt sprekere 1,3-liters motoren, har bilen fått et mer sportslig understell. Blant annet er krengingsstabilisatorene av en kraftigere type.

Velutstyrt

Selv om Sirion 1,3 er relativt sprek, er 180.000 kroner en høy sum for en småbil som måler 367,5 centimeter fra støtfanger til støtfanger. Derfor frister Daihatsu med en lang liste med standardutstyr. Bilen er blant annet utrustet med fire kollisjonsputer, manuelt klimaanlegg, elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare speil, sentrallås og innvendig åpning av tanklokk og bakluke.

For å gi bilen et sprekt utseende, har Daihatsu skrudd på frontspoiler med integrerte tåkelys, sideskjørt, forkrommet grill og en takspoiler.

Daihatsu Sirion 1,3 skal allerede være tilgjengelig hos de fleste Daihatsu-forhandlere.

Relaterte artikler:

  • Test av Daihatsu Sirion 4WD