Sportslig kjøreglede

MALAGA (DinSide Motor): Det har tatt tid for BMW å finne tilbake til sitt gamle jeg. Bilene har stadig blitt mer komfortable - og mindre sportslige. BMW 3-serie Compact snur trenden.

Sportslig kjøreglede
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi sitter i nydelige sportsseter, omgitt av det samme oversiktlige og funksjonelle interiøret som man ellers finner i BMW 3-serie. Likevel er det lenge siden vi sist smilte så bredt bak rattet i en BMW. Vi har alltid kost oss, men den genuine kjøregleden, den som gjør at svingete veier blir en sann glede har vi ikke opplevd på lenge – dersom vi ser bort fra BMWs rendyrkede sportsmodeller.

Raskere styring

Årsakene er flere. Ikke bare er Compact kortere enn en 3-serie sedan, men både fjæring og demping er blitt stivere. Samtidig er styringen blitt raskere. Resultatet er at Compact har blitt kvikk, og langt mer sportslig enn dagens 3-serie.

Derfor er det en fryd å legge spanskekysten bak seg og ta fatt på fjellveiene som leder opp mot Ronda. Hver sving gir næring til et stadig større smil, og med 3-serie Compacts kjøreegenskaper og stabilitetsprogram (DSC) kan du være sikker på at underholdningen ikke blir blandet med ubehagelige overraskelser.

VALVETRONIC

Sportslig kjøreglede

Og det er godt, for under panseret brummer 192 hestekrefter, og dreiemomentet er 245 Nm fra den 2,5-liters store motoren – noe vi ikke har problemer med å merke i utgangen av svingene.

Likevel er det den minste motoren som er den største nyheten i 3-serie Compact. Slagvolumet er 1,9 liter og motoren i 316ti yter 115 hester, med et maksimalt dreiemoment på 175 Nm ved 3.750 omdreininger i minuttet. Ikke revolusjonerende tall, men bak tallene ligger revolusjonerende teknikk, VALVETRONIC.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyrebeinet bestemmer ventilåpningen

Motoren i grunnmodellen, 316ti, er nemlig ikke som andre motorer. Den har ikke noe gasspjeld. Istedet justerer en el-motor en kamaksel, som igjen påvirker hvor mye ventilene skal åpne seg. Dette skjer automatisk når du gir gass eller slipper opp, det du styrer med gassen er faktisk en el-motor. På denne måten har BMW utviklet en motor som selskapet selv mener har både kvikkere respons og lavere forbruk (om lag 10 prosent) enn en bensinmotor med et ordinært gasspjeld.

Vi prøvde motoren, og satt igjen med et positivt inntrykk av nyvinningen – selv om vi ikke fikk målt verken forbruk eller konstantert om responsen var raskere.

SMG i BMW Compact

Sportslig kjøreglede

I midten av juni kommer Compact til Norge, da som 316ti og 325ti. I løpet av høsten kommer i tillegg 320td, som er en dieselutgave. Motoren er den samme som sitter i 320d og 520d.

Men det skjer mer med Compact. Kilder internt i BMW røper for DinSide at det vil komme en 318ti. Den vil også ha en VALVETRONIC motor, og ytelsen vil være om lag 140 hestekrefter. I tillegg vil toppmodellen, 325ti, etter all sansynlighet bli utstyrt med girsystemet SMG. Det gir deg muligheten til å gire opp og ned ved hjelp av spaker som er festet på rattet. Girkassen er en ordinær manuell kasse som er automatisert. I dag finnes systemet på BMW M3.

Dyr

Sportslig kjøreglede

Konkurrentene til BMW 3-serie Compact heter Audi A3, Mercedes-Benz C-klasse Sport Coupe og selvsagt Alfa-Romeo 147. Både Audi A3 og Alfa Romeo 147 er billigere enn Compact. BMW 316ti vil komme til å koste 279.000 kroner når den kommer til Norge i juni. Til sammenlikning koster Alfa Romeo, som også lanseres i juni, om lag 240.000 kroner – mens Audi A3 med 1.8 liter og 125 hester har en pris på 247.400 kroner. Mercedes Benz C180 Sport Coupe er imidlertid dyrere enn BMW 316ti, den får en pris på 332.500 kroner.

Toppmodellen, BMW 325ti, vil koste 460.000 kroner her til lands – og blir nok dermed nærmest uselgelig.