Sportslig Focus på vei

Ford Focus kommer i to nye spreke versjoner. Begge bilene får to-liters motorer, og RS får turbo i tillegg.

Sportslig Focus på vei
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fornuft og familievennlighet er ikke det eneste som skal oppfylles med Focus. Nå skal også de med sans for fart og spenning få tilfredstilt behovene sine. ST 170 for de med forholdsvis moderrate krav til fart og Focus RS for de som savner Ford’s Cosworth-modeller.

Focus RS

RS skal kun bygges i 4.500 eksemplarer, men er ikke mindre interessant av den grunn. Dette er en bil som er laget med inspirasjon fra WRC-bilen, og er holdt tilbake lenge for at Ford skulle være sikre på at bilen ble slik de ville.

RS har en to-liters motor med turbo noe som gir en effekt på 220 hestekrefter og 300 newtonmeter i dreimoment. 0-100 kilometer i timen skal gå unna på 6,5 sekunder og toppfarten blir 225 kilometer i timen. For alle som nå tror at denne bilen har firehjulstrekk så er det feil. Her blir det dessverre kun drift på forhjulene. Vår erfaring med biler med over 200 hestekrefter på forhjulene er at det som oftest er i meste laget. Det blir mye dekkslitasje og de som skal kjøpe en RS 220 bør nok vurdere et abonnement på fordekk. Billig blir det heller ikke siden dekkdimensjonen er 225/40 ZR18.

Ford lover at Focus RS skal akselerere rett frem uten å kaste seg fra side til side. Vi håper de har rett. Vi husker en viss svensk bil som heter Saab 9-3 Viggen. Den hadde 230 hestekrefter og trengte i hvert fall to felt i bredden for ikke å påføre noen noe skade. Denne bilen ble tatt ut av produksjon og erstattet med en svakere variant.

Rallyinteriør

Sportslig Focus på vei

Interiøret preges av tre farger. Det er blått, sort og sølv. Setene er utviklet i samarbeid med Sparco. De er i sort skinn og pyntet opp med blå Alcantara. Alcantara har også den funksjonen at den skal hjelpe til med friksjonen slik at du ikke sklir ut av setet i svingene. I likhet med rallybilen har Focus RS hodestøtter med to hull i slik at du enkelt kan montere firepunktsseler. Baksetet har også Sparco-merker og er også pyntet med striper i Alcantara.

Samlingen av instrumenter inneholder i tillegg til det normale turbotrykksmåler og en lampe som lyser opp når det er på tide å skifte gir. Motoren startes med en knapp i midtkonsollen som er kledd i karbonfiber. Håndbrekk, girkule, hull for firepunktsseler, og pedalene er laget i aluminum. Rattet er sydd i sort og blått.

ST 170

Hittil har 130 hestekrefter vært største mulige motoralternativ i Ford Focus. Nå har denne motoren blitt oppgradert skikkelig og fått hele 40 hestekrefter ekstra. Blant annet har innsugsventilene blitt større og de løftes høyere. Den har også fått variable ventiltider. I tillegg har den fått nye stempeltopper, nye råder og grovere eksosanlegg.

Effekten skal ende opp på 170 hestekrefter ved 7.000 omdreininger i minuttet og dreiemomentet ender på 195 newtonmeter ved 5.500 omdreininger. Dette blir med andre ord en motor som trives desidert best på høy turtall. Effekten i de nedre områdene på turtelleren er nok ikke de friskeste i klassen. ST 170 kommer med tettsteget sekstrinns girkasse som skal hjelpe til med å bringe bilen fra 0-100 kilometer i timen på 8,2 sekunder. Toppfarten skal være 215 kilometer i timen.

Dekkene er i dimensjonen 215/45-17 og er montert på spesielle 12 eikers felger.

Til Norge?

Begge bilene kommer til Norge. ST 170 vil være på lager fra slutten av første kvartal. Focus RS kommer antagelig i andre kvartal, men vil nok få status som bestillingsvare. Ingen av bilene har fått noen priser enda.