Sportslig A-klasse

Bygget på basis av Mercedes-Benz A190 skal A21 AMG bli et sportslig høydepunkt. Krefter skulle den i allefall ha nok av.

Det er foreløpig svært usikkert når Mercedes-Benz lanserer A21 AMG – men ryktene vil ha det til at det skal skje under den internasjonale bilutstillingen i Genève.

Mer krefter

AMG-utgaven er bygget på basis av A190, men motoren er ikke lenger en 1,9-liter den har vokst til 2,1-liter. Vokst har også ytelsene. For mens du har 125 hester til disposisjon i A190 vil du kunne meske deg med 140 hester i A21 AMG. Dreiemomentet er også økt, i AMG versjonen har du 205 Nm tilgjengelig. Hva AMG har gjort med motoren vites ikke i skrivende stund, men mye tyder på at A21 AMG ikke er utstyrt med kompressor. Til det er effektøkningen for liten.

Kort og lang

A21 AMG vil bli levert både i kort og i lang versjon, og du vil ha valget mellom tre girkasser; manuell, manuell med autokløtsj eller automatgir. Alle girkassene skal være optimalisert og tilpasset bilens økte ytelser. Det skal også understellet være. Både bremser og fjæring skal være oppgradert.

Spesielt interiør

Fra utsiden vil A21 AMG gi seg tilkjenne med to forkrommede eksoshaler, sideskjørt og spoilere samt navnet A21 AMG på bakluken. Felgene er dessuten i AMG design, og er bekledd med 17 tommers dekk.

Innvendig vil A21 AMG skille seg ut med utstrakt bruk av karbonfiber, seter trukket i alcantara og instrumenter med bakgrunn i sølv og med AMG logo på.

  • Her finner du flere nyheter om Mercedes-Benz.

  • Les våre tester av Mercedes-Benz.
  • Lik Dinside Motor på Facebook

    Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.