SportKa

Taket på plass og fastere i fisken gjør SportKa mer effektiv enn StreetKa.

SportKa


Og med en prislapp på to tredjedeler av StreetKa er den det naturlige valget for de som kun er ute etter kjøreegenskaper.

Kvikkere

En annen utveksling i girkassen og 130 kilo mindre å drasse på gjør SportKa hele 2,4 sekunder kvikkere enn StreetKa fra 0-100 km/t. Øvelsen går unna på 9,7 sekunder, og SportKa føles også kvikkere. SportKa oppleves som gjennomført bil i GTI-ånd, og den er svært morsom på svingete veier.

Den tette kjørefølelsen som StreetKa tilbyr er enda tydeligere i Sportka. I forhold til vanlig Ka er SportKa senket og sporvidden er økt. Den har fått låne deler av storbrødre som Puma, Fiesta og Focus.

Daglig drift

Klarer du deg med baksetet og bagasjeplassen i en Ka er det identiske plassforhold i en SportKa. Eneste forskjellen er skinninteriøret (ekstrautstyr), og et mer sportslig ratt. Ellers er SportKa en spartansk bil, det er for eksempel ikke mulig å justere rattet. For vår del innebar det at rattet skygget for deler av instrumentpanelet, og mellom 80 km/t og 160 km/t var det ikke mulig å lese av nøyaktig hastighet.

De små skinnsetene holdt oss godt på plass. Baksetet ga vi opp å prøve, men to barn vil antagelig sitte godt i formede skinnseter.

SportKa har fått låne deler av stylingen til StreetKa, og særlig bakfra ser SportKa mye tøffere ut enn vanlig Ka.

Priser

SportKa


StreetKa vil koste 241.500 kroner, og den kommer i salg i disse dager. Ekstrautstyrlisten blir ikke særlig lang, men det vil være mulig å komplettere med glassfibertak og vindaviser.

SportKa starter på 169.100 kroner, og på SportKa er skinninteriør ekstreutstyr.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.