Spionfotografer i 41 kuldegrader

I vinterhalvåret foregår det mye biltesting i Lapland i Sverige. Bilfabrikkene er på plass med masse prototyper og på den samme tiden vrimler det med fotografer i skogene rundt i frosne innsjøene.

Publisert
Sist oppdatert
Spionfotografer i 41 kuldegrader

Spionfotografer i 41 kuldegrader

  1. Store bilder
Spionfotografer i 41 kuldegrader
Spionfotografer i 41 kuldegrader
Spionfotografer i 41 kuldegrader


I sprengkulde i nordlige sverige foretar mange bilfabrikker testing av kommende modeller kun med selskap av nordlys og reinsdyr. Fra slutten av november blir frosne avsidesliggende innsjøer gjort om til avanserte testbaner for alle typer biler som skal vintertestes. Mange av bilene som finnes her nå skal ikke på markedet før om et par år. De fleste er også godt kamuflert og helt ugjenkjennelig, mens andre kanskje bare har en liten presenning som dekker fronten.

Spioner

Den siste ingrediensen er spionfotografene. Dette er gale menn med kamuflasjedress, truger og tungt kamerautstyr på jakt etter siste nytt fra bilfabrikkene. I drepende kulde tilbringer de time etter time i en snøgrop og venter på at noe skal dukke opp. En anonym spionfotograf kan fortelle at en fotoseanse med Jennifer Lopez på bassengkanten blir like interessant som å fylle ut selvangivelsen sammenlignet med det å kanskje finne en lett kamuflert Lamborghini terrengbil.

Upopulært

Det er svært viktig for bilfabrikkene å få gjort denne jobben og en av favorittstedene er Arjeplog. Her kan bilene testes i 20, 30 og 40 kuldegrader. Lokalbefolkningen har vist at de er svært lojale mot bilfabrikkene, og pengene de legger igjen i det lille lokalsamfunnet. Spionfotografene derimot er mer eller mindre fritt vilt. Ingen vil ha dem der, verken bilprodusenter eller befolkningen i området som i stor grad lever av bilindustrien.

Vanskelig

I tillegg til å vandre gjennom skogen frem til avsidesliggende testbaner er det også mulig å ta bilder av biler i et ubevoktet øyeblikk. Alle biler må uansett ha drivstoff og dette fylles stort sett på nærmeste tettsted. Her er det gode muligheter for å fange nye biler, men for eksempel Volkswagen har som fast rutine og ikke transportere bilene i dagslys. Noen bilprodusenter sender også ut patruljer for å se etter mistenkelige biler i nærmiljøet. Den anonyme fotografen sier også at det er flere utfordringer. Han kan ikke ta fly til den nærmeste flyplassen, han må kjøre dit med leiebil, bofasilitetene er dårlige og begrenser seg til en spartansk hytte i skogen. Den eneste hytten i Sverige uten TV tror han selv. Han bor der i ukesvis hver eneste vinter.

Store bilder av spioner i arbeid finner du her.

Alle våre spionbilder finner du på denne lenken (over 100 tilsammen).


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer