Spionbilder: VW offroader - W12 og 420 hk

VW har aldri gjort noen seriøse forsøk i offroader-segmentet. Den tid er i hvert fall slutt nå. I følge vår tyske spion, Automedia, skal VW konkurrere kraftig med BMW X5 og Mercedes-Benz M-klasse.

Spionbilder: VW offroader - W12 og 420 hk


Den nye bilen heter foreløpig Colorado. Den ble vist i Detroit i januar i år og bilen vil antagelig ha offisiell lansering i Frankfurt neste høst. Modellen vil bli skreddersydd for det amerikanske markedet hvor SUV (Sport Utility Vehicle) står for 50 prosent av det totale salget.

Avansert

Colorado vil bli en avansert maskin i motsetning til sine amerikanske konkurrenter. De er stort sett utstyrt med stigerammer, stive bakhjulsoppheng og antikvariske V8-motorer. Colorado vil være i besittelse av det seneste innen understell og innvendig luksus. Kjøreegenskapene skal være like gode både på vei og utenfor vei. Interiøret vil ha elementer fra den kommende D1. D1 kan du lese mer om på denne lenken.

King-size motorer

Motorutvalget for Colorado er ensbetydende med at bilen ikke blir salgbar i Norge. Den virker som den minste motoren blir en V6 motor på cirka 200 hestekrefter. Hakket over blir antagelig en V6 på 3,2 liter som vil yte cirka 230 hestekrefter. Videre oppover blir det mer spennende. W8 på 3,7 liter vil gi cirka 280 hestekrefter og W12 på 5,6 liter vil vri hjulene rundt med en kraft på 420 hestekrefter. W-motorene har sylindrene montert i tre rekker. Motoren blir kompakt og lett og motorgangen skal visstnok være svært kultivert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselkjemper

Hvis du vil fyre med diesel under panseret, vil muligens dukke opp to friske alternativer. Den nåværende V6 TDI motoren på 180 hestekrefter vil også finne veien ned i VW Colorado. Vi har testet V6 TDI med 180 hestekrefter i Audi A6. Den mest spennende blir allikevel hvis V10 motoren på 5 liter finner veien inn i Colorado. Denne diesel motoren yter 313 hestekrefter og har et ubeskjedent dreiemoment på 750 Nm.

Modeller med åtte til tolv sylindere kommer med sekstrinns automatgir, og de mindre motorene vil få sekstrinns manuelle girkasser.

Firehjulstrekk og luftfjæring

Systemet for firehjulsdrift er nyutviklet til Colorado. Differensialene er elektronisk styrt og sperrer opp til 100% både foran og bak. Colorado vil få tradisjonell spiralfjæring, men også luftfjæring vil kunne leveres. Da blir det i så fall med mulighet for å heve og senke chassiset med hele 11 centimeter. Vi har testet et lignende system i Audi Allroad Quattro.

Passe stor

VW Colorado blir en passe stor bil. Den totale lengden vil være 4,8 meter og akselavstanden blir cirka 2,85 meter. Bredden blir antagelig hele to meter og høyden blir cirka 1,8 meter.

Vi har kjørt et lass med offroadere. Se på lenkene under!

Duell: Range Rover 4.6 HSE VS Toyota Landcruiser 100
Test: Jeep Grand Cherokee V8
Test: Lexus RX 300
Test: Land Rover Defender TD5
Test: Land Rover Discovery II TD5
Test: Mercedes-Benz ML 270 CDI
Test: Mercedes-Benz ML 320
Test: Mitsubishi Pajero Sport
Test: Opel Frontera
Test: Suzuki Grand Vitara 2.5
Test: Toyota Landcruiser LC 100
Test: Toyota Landcruiser VX90