Spionbilde: Ny BMW 7-serie - over 400 hk og 4WD

I følge Automedia forbereder BMW lansering av 7-serie høsten 2001. Presset fra Mercedes-Benz, Jaguar og Audi har gjort at BMW satser på å lage den mest avanserte bilen hittil.

Slik ser Automedia for seg at nye BMW 7-serie kan se ut. Vis mer
Her er en tidlig og godt kamuflert prototyp fotografert på testbanen. Vis mer


BMW satser på å lansere den nye bilen på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt neste høst. Den nye S-klassen til Mercedes-Benz har tatt en grov del av segmentet for luksuriøse storbiler og BMW vil med den nye modellen ha tilbake "sin" andel av markedet.

Den nye modellen får kodenavnet E65, og vil fortsatt ha typiske BMW kjennemerker på plass. Doble runde lyskastere, nyregrillen og V-mønstret panser er selvfølgelig på plass.

Stor og flott

Den nye 7-serien skal være en flottere bil enn tidligere. Interiøret vil få en mer "high-tech" utførelse som er hentet fra konseptbilen Z9. Andre ting som er adoptert fra Z9 er bremselys som lyser kraftigere jo hardere nedbremsingen er. Z9 kan du lese mer om på denne lenken.

Rene og enkle linjer skal tilfredstille kritikerne som mener den gamle 7-serien ikke har den gode ergonomien som den burde ha. Det mest i øyenfallende er at store bryterpaneler med et hav av knapper ikke lenger skal eksisterer i følge våre kilder.

Nå vil en singel multibryter erstatte det eksisterende knappeveldet. Denne bryteren vil jobbe sammen med en stor skjerm som sitter i dashbordet og her vil du kunne få informasjon om klima ute og inne, satellittnavigasjon, stereo og internett. Standardutgaven av nye 7-serie er 4.985 millimeter lang og den lange versjonen er hele 5.130 millimeter.

Nye motorer

Den nye 7-serien vil debutere med en sekssylindret motor på 231 hestekrefter. Videre oppover i motorrekken finner du lett modifiserte utgaver av de gamle V8-erene på 3,5 liter og 4,4 liter. Disse vil nå få en ytelse på henholdsvis 260 og 320 hestekrefter. Toppen på kransekaka blir en V-12 motor på seks liter. Her snakkes det om effekt på over 400 hestekrefter. Alle motorene vil få fire ventiler per sylinder, direkte innsprøytning og variabel ventilstyring. V-12 motoren er i tillegg basis for to nye åttesylindrete motorer som antas å være leveringsklare i 2003 sammen med splitter ny 5-serie.

Spreke dieselmotorer

Den nye 7-serien vil sannsynligvis også bli utstyrt med store dieselmotorer. Den sekssylindrete varianten vil få 193 hestekrefter og V8 utgaven vil yte nøyaktig 250 hestekrefter. Disse motorene vil få lette endringer fra dagens utgaver for å passe sammen med andre generasjon av Comon Rail.

6 trinns automatgir og 4WD

BMW vil antagelig også tilby 6 trinns automatgir på den nye 7-serien. ZF girkassen er produsert med tanke på å spare vekt og for å håndtere massivt dreiemoment fra de nye motorene. Store deler av girkassen er produsert i magnesium.

BMW har også sett seg lei på at Audi skummer markedet for firehjulsdrevne luksusbiler. Det er derfor mulig BMW kobler 4WD-systemet fra X5 over på 7-serie for å ta en del av dette markedet.

For å tukte S-klassen til Mercedes-Benz kan luftfjæring leveres som ekstrautstyr.

Interessert i luksusbiler? Klikk på lenkene under:

Test: BMW M5
Test: BMW 728 IA
Test: Jaguar XK8 Coupe
Test: Mercedes-Benz S500
Test: Maserati 3200 GT
Test: Ferrari F355 Berlinetta
Test: Porsche 911 Carrera 4

Tekst og bilder knyttet til denne artikkelen er © Automedia Online.