SPIONBILDE: Mercedes -- ny C og E klasse?

Bare måneder etter at den nye C-klassen til Mercedes så dagens lys jobber de tyske ingeniørene med å utvikle prototypen for kombi- og stasjonsvognutgaven. Mercedes gir samtidig E-klassen en ansiktsløftning.

SPIONBILDE: Mercedes -- ny C og E klasse?

I dag leveres den nye C-klassen kun som sedan. Enn så lenge: For i følge vår tyske kilde Automedia er -- ikke overraskende -- Mercedes godt i gang med utviklingen av både en kombi og en stasjonsvogn med bokstaven C på karosseriet.

Mye likt, noe ulikt

Mens stasjonsvognen sannsynligvis vil bli lansert med samme understell som sedanen, utvikles kombiutgaven med kortere akselavstand. Panseret vil dessuten bli flatere enn på C-klasse sedan. Det kanskje mest spennende ekstrautstyret på kombiversjonen vil likevel være et Targa-tak, som i følge våre kilder er til uttesting.

Slike tak finner du i dag blant annet finner på sportsbiler som Porsche 911 Targa.

Sporty og elegant E-klasse

Parallelt med utviklingen av de nye C-klasse versjonene skal også E-klassen under skalpellen. En ny buet taklinje vil gi klassen et mer sporty og elegant preg. Samtidig vil panseret bli mye flatere enn på dagens utgave, og lampene i de runde lyktene vil bli plassert tettere, dog uten å smelte helt sammen slik de har gjort på dagens S-klasse. Mercedes vil sannsynligvis fortsette med blinklys på sidespeilene slik det allerede er i dag på C, E og S-klasse.

Av tekniske utstyr vil E-klassen leveres med ESP, Active Body Control, ryggevarsler, talestyring av diverse funksjoner, luftdemping og ventilerte seter. Dette er utstyr du tidligere har funnet i CL og S-klassen, og fra i våres, den nye C-klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

”Fotkollisjonsputer”

Mercedes tenker også sikkerhet under utviklingen av E-klassen. Foruten de tradisjonelle front- og sidekollisjonsputene vil E-klassen, som første bil i verden, leveres med kollisjonsputer for bena, i følge våre kilder. Sikkerhet tenker også Mercedes når de utstyrer bilen med automatisk overvåkning av dekkenes lufttrykk og elektro-hydrauliske bremser.

Blant motoralternativene til E-klassen vil du trolig kunne velge en ny, miljøvennlig GDI bensinmotor. Hvis du ønsker mer kraft vil E-klassen leveres med en V8 diesel common-rail motor på fire liter, eller en kompressormatet V8 med hele fem liters slagvolum.

All tekst og alle bilder knyttet til denne artikkel er ©Automedia Online.