SPIONBILDE: Høy Focus med 4WD

Ford følger i Renault sine fotspor, og planlegger en terreng-utgave av sin populære Focus.

Ford blir dermed ikke først i rekken av SUVer basert på vanlige personbiler som Renault Megane Scénic 4x4 og Audi Allroad Quattro. Men i motsetning til disse stasjonsvogn- eller fleksibil-karosseriene, melder vår korrespondent i Tyskland, Automedia Online, at Ford planlegger å bruke kombikupeen som utgangspunkt for sin SUV, selv om det heller ikke er noen stor hemmelighet at Ford også planlegger å lage en fleksibil på Focus-plattformen -- som blir en direkte konkurrent til Opel Zafira, Renault Megane Scénic, Mazda Premacy, Citroën Xsara Picasso og liknende.

Focus 4x4 (navnet er ikke fastsatt ennå) har nylig avsluttet vintertesting i Nord-Sverige, der disse bildene er tatt. Bilen var del av en større testflåte der oppe, og som det fremgår av bildene har Focus 4x4 dramatisk øket bakkeklaring, og flere forhold tyder på en permanent firehjulsdrift.

Motoren blir sannsynligvis toliteren med 130 hk, en bil som i 5-dørs variant i Norge koster fra 232.000 kroner, eller versjonen med 1,8-liters turbodiesel med 90 hk som er en del rimeligere. Det er derfor grunn til å håpe at Focus med firehjulsdrift vil kunne koste rett under 250.000 kroner i rimeligste versjon -- hvis den kommer i handel. Automedia Online sine kilder hevder at bilen vil være i salg fra sommeren 2001.

Vår kommentar:

Vi er litt overrasket over at Ford skal inn i 4WD-markedet igjen, etter å ha prøvd seg helt uten suksess med både Ford Mondeo og Ford Escort med firehjulsdrift. I tillegg kommer Ford Escape/Maverick til neste sommer, en bil som er mer rendyrket SUV, i tillegg til at det ikke er noen hemmelighet at en kraftig ansiktsløftet Mondeo også kommer til neste år.

I tillegg viser bildet -- spesielt bakfra -- svake detaljer i forhold til firehjulsdriften. Vår redaksjon sitter på langt større bilder enn vi har muligheten til å legge ut i dagens format, og på disse bildene er det enklere å se antydningen av en differensial på bakakselen. Men nei, den er ikke midt på bakakselen. Vi kan derfor ikke se bort fra at bildet dreier seg om noe helt annet, for eksempel test av et nytt understell kamuflert under et Focus-karosseri.

På bakgrunn av dette tipper derfor at en eventuell Focus 4x4 kan vises til neste høst, men at den tidligst kommer på markedet i 2002. Om den i det hele tatt kommer.