SPIONBILDE: BMW går i terrenget

Etter salget av Land Rover til Ford ble det enklere for BMW å utvikle egne terrengbiler -- siden de ikke ville kollidere med gruppens egne produkter under et annet merkenavn.

Og selv om bildene vi viser av BMW X3 og X7 er rene spekulasjoner i form av manipulerte bilder, har BMW's egne talsmenn gått langt i å antyde at disse prosjektene vil bli gjennomført.

I følge vår tyske korrespendent Automedia, har styreformann Joachim Milberg uttalt at "En torverdig differensiering mellom produktene fra Land Rover og BMW X5 ville ha blitt stadig vanskeligere. Slik sett har salget av Land Rover gitt oss en større mulighet til å gå dypere inn i SAV (Sports Activity Vehicle)-segmentet.

Pressetalsmann Thomas Zauber har gått enda mer detaljert til verk ved å si: "Begge bilene (X3 og X7; vår anmerkning) vil følge opp X5-konseptet. Vi vil fokusere på on-road kjøreegenskaper men samtidig beholde terrengbil-mulighetene som i X5".

M og Alpina X5 snart klar

Som våre spionilder fra Nürburgring viser, er utviklingen av en Alpina-basert X5 godt i gang, det skal også en M-versjon av X5 snart være. Alpina X5 vil få motoren til firmaets B10, en V8-motor med minst 350 hk/480 Nm, og med akselerasjonstider fra 0 - 100 på rundt 7 sekunder. M-versjonen av X5 får 4,4-literen fra M5 med 400 hk/500 Nm og akselerasjonstider rundt 6 sekunder. Bilen sies å ha en rekke stylingelementer henter fra prototypen X5 Le Mans som ble vist i Geneve tidligere i år.

BMW X3 nestemann

Naturlig nok er BMW X3 det neste prosjektet som skal kommersialiseres. I følge våre tyske kilder er produksjonsstart planlagt i 2004, og BMW har jo allerede mesteparten av grunnlaget ferdig i sin 3-serie som nettopp er lansert i Tyskland med 4-hjulsdrift.

X7 lengre frem

Ironisk nok kan det godt hende at en eventuell X7 vil hente en god del teknologi fra den neste generasjon Range Rover, som BMW har hatt god oversikt over i løpet av sitt eierskap. Luftfjæring er slett ikke usannsynlig, mer sikekrt er det at bilen vil få tilgang til både V8'ere og V12'ere fra 7-serien, og at BMW nok kommer til å legge mer vekt på kjøreegenskaper på vanlig vei fremfor terrengegenskaper.