I tråd med Hyundais nye navnefilosofi er nykomlingen kalt i10. Ien er nå standard forbokstav på alle nye modeller og 10-tallet indikerer at dette er Hyundais minste bil. Førstemann ut med denne nye strategien var kompaktklassebilen i30 som ble lansert tidlig i sommer.
Mindre enn småbilene
De skarpeste av dere skjønner dermed sikkert at i10 ligger to klasser under kompaktklassen, og under småbilene. Navnet røper også at en ny småbil snart burde være på plass; i20. Det bekrefter da også disse spionbildene.
Småkrigere

Spenstig smått fra øst
Nå skal det imidlertid handle om minstemann som skal inn et segment i fin utvikling og krige mot biler som eksempelvis Chevrolet Matiz, Kia Picanto og trekløveret Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107.
Design
Designen virker inspirert av både storebror i30 og til en viss grad forgjengeren Atos. De små hjulene avslører at vi her snakker om virkelig liten bil. 356 centimeter er imidlertid lengre enn mange av konkurrentene, og også akselavstanden på 238 centimeter er for klassen raus.
Liten bensinmotor
Til å begynne med er bare et motoralternativ tilgjengelig, nemlig en 1,1-liters bensinmotor på 67 hestekrefter. Sammen med en femtrinns manuell girkasse klarer nykomlingen seg med 0,47 liter per mil. CO2-utslippet ligger på 119 gram per kilometer. Automatgir er for øvrig tilvalg.
Tidlig vår neste år
Hyundai i10 skal produseres i India og kommer til Norge mars neste år. Noen priser er ikke klare.
Her finner du mer Hyundai-stoff:
|
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.