Spennende visjoner fra Volvo

Volvo har tradisjon for å sette sine fåtallige konseptbiler i produksjon. Volvo VCC kan derfor være et glimt inn i fremtiden.

Spennende visjoner fra Volvo

Spennende visjoner fra Volvo

  1. Fotoalbum


Volvos Adventure Car Concept (ACC) viste seg i ettertid å være grunnlaget for nyankomne XC90. Og Performance Concept Car II (PCC) bar i seg genene for nylig lanserte V70R. Volvo-fans har derfor god grunn til å ta seg en nærmere kikk på Volvos nyeste konsept - Versatility Consept Car (VCC). For denne bilen kan faktisk bli grunnlag for neste generasjon S80 og/eller en helt ny V90.

Ny bilklasse?

VCC er spesiell på mange måter. For det første er bilen svært stor, hele 490 centimeter lang. For det andre er VCC vanskelig å klassifisere. Selv om den har store hjul, hele 20 tommer, er den ikke en SUV. Den er ikke heller ikke en ordinær stasjonsvogn, til det er den for spesiell. Bilen mangler blant annet B-stolpe og har bakdører som åpnes motsatt vei av fordørene. En flerbruksbil er det heller ikke, til det er den for lav. Men det faktum at baksetene kan beveges i lengderetningen, indikerer at Volvo i hvert fall har tenkt i flerbruks-baner da VCC ble utviklet.

Det bilen faktisk minner aller mest om, er en annen konseptbil, Mercedes-Benz GST. Også GST mangler B-stolpe, står på enorme hjul og er en slags krysning mellom en stasjonsvogn, en SUV og en flerbruksbil.

Dristige frontlykter

Designmessig er VCC oppsiktsvekkende, samtidig som den tar vare på kjente designelementer. For eksempel er både kraftige skuldre og typisk Volvo-grill på plass. Også de vinklede panserprofilene er velkjent Volvo-språk.

Spennende visjoner fra Volvo


Samtidig er VCC iøynefallende. Blant annet er de delte, vertikalt plasserte frontlyktene blant de mer dristige vi har sett. De midtre lysgluggene er todelte og inneholder nær- og fjernlys. De indre er delt i tre og har alle ulik vinkel. Disse fungerer som sidelys og tennes i tur etterhvert som føreren dreier rattet.

Amerikansk hekk

Også hekken er en dristig konstruksjon. De syltynne baklysene er vertikalt plassert, noe som gir rom for store, lakkerte flater. Dette er et designspråk amerikanere liker godt, noe som indikerer at Volvodesignerne hadde minst et halvt øye på USA der de boltret seg i designstudioene i Gøteborg og Barcelona.

Fastmontert rattnav

Spennende visjoner fra Volvo


Konseptbiler er ofte proppfulle av nye invensjoner, så også VCC. Blant annet er rattnavet fastmontert, noe som betyr at det blir stående i ro når rattringen dreies. Det betyr at rattknappene alltid har samme plassering, noe som er et anatomisk fremskritt. I tillegg vil kollisjonsputen alltid komme ut på samme måte, uansett rattutslag. Dette gir mulighet for å optimalisere putens form, noe som kan gi enda bedre beskyttelse.

Ren luft

Bortsett fra et stort avstivningskryss, er hele taket en stor takluke, noe som selvsagt vil gi en lys kupé. Glasstaket inneholder blant annet solceller, som skal drive VAAC-systemet (Volvo Ambient Air Cleaner) når bilen står stille. Før uteluften slippes inn i kupeen sørger VAAC for å rense den for blant annet hydrokarboner og nitrogenoksid (NOx). Forøvrig kan det nevnes at de tradisjonelle luftspjeldene er borte og erstattet av kamuflerte luftdyser.

Også midtkonsollen er mildt sagt spesiell og minner rett og slett om en bøyd metallplate. På bildene virker det som om alle funksjoner er samlet i denne midtkonsollen, noe som gir et helt knapperent dashbord.

Konseptmotor

Spennende visjoner fra Volvo


Ikke bare er VCC en konseptbil, den har også en konseptmotor. Denne er en 2,6-liter stor direkteinnsprøytet og turbomatet rekkesekser som skal levere rundt 250 hestekrefter. I fremtiden håper Volvo å kunne kombinere motoren med en helt ny, kløtsjfri, manuell girkasse. Dette skal sammen med hybridteknologi gi et svært lavt forbruk.

Store bilder finner du her.

Relaterte artikler

  • OMTALE: Mercedes-Benz GST
  • Her finner du våre Volvo-tester
  • Her finner du flere Volvo-nyheter
  • Her finner du våre Volvo lanseringsartikler
  • Her finner du våre Volvo-spionartikler
  • Lik Dinside Motor på Facebook

    Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.