Spennende, spanske mopeder til Norge

Norske 16-åringer kan glede seg over et stadig større utvalg av mopeder. I sommer var mer enn 35 merker tilgjengelige hos norske forhandlere. Nå utvides valgmulighetene ytterligere.

Rieju RS1 Racing
Rieju RS1 Racing Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Til våren blir nemlig spanske Rieju-mopeder tilgjengelige i de fleste norske byer. Det lover i hvert fall Norsk Motor Import, som i sommer så smått innledet importen av Rieju-mopeder hit til landet.

Rieju er en nykomling i Norge, men er et stort merke i hjemlandet. Rieju har produsert motoriserte tohjulinger siden 1934, og har opparbeidet seg store markedsandeler i det spanske moped-markedet.

Minarelli-motorer

Hva har så Rieju å by på? Jo, i tillegg til at de har et tiltalende utseende, er Rieju-mopedene svært velutstyrte. Blant annet er alle modellene som tas inn til Norge utrustet med skivebremser både foran og bak. Mopedene er utstyrt med Pirelli-dekk og under tanken finner du en væskekjølt totakter fra Minarelli. Italienske Minarelli eies av Yamaha. Motoren er så effektiv at den i utgangspunktet yter hele åtte hestekrefter. For å tilfredsstille EU-kravene for moped-klassen, er imidlertid motorene kraftig strupet.

Norsk Motor Import har foreløpig valgt å ta inn tre modeller, en racer-modell, en offroad-modell og en supermotard-modell.

RS1 Racing

Den vasseste modellen, RS1 Racing, tramper rett inn på enemerkene til Aprilia RS50 og Motorhispania RX 50. RS1 har hentet sitt utseende fra langt tyngre R-sykler, og vil høyst sannsynlig bli et statussymbol blant 16-åringer. Sykkelen er utstyrt med helkåpe, stor og elegant tank, delt sal og treekede alumiumsfelger. Forgaffelen er levert av Showa og instrumentpanelet har varsellamper for både bensin- og oljenivå. RS1 er i tillegg utstyrt med elstart og seks gir.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den som drømmer om en RS1 bør imidlertid starte sparingen snarest. Prisen er nemlig fastsatt til 24.990 kroner, den samme som du må ut med for Motorhispania RX 50.

RR 50

Rieju RR 50 Castrol
Rieju RR 50 Castrol Vis mer

De som er mer glad i offroad-mopeder, kan ta seg en titt på Rieju RR 50, som kommer i tre ulike utgaver. Den billigste utgaven heter RR 50 Sport, og koster snaue 20.000 kroner. I likhet med de dyrere utgavene er RR 50 Sport satt opp med 21-tommers felg foran, 18-tommers felg bak og offroaddekk. Forskjermen, lyktkåpen og andre plastdetaljer er produsert i farvet plast.

RR 50 Cross er 1.000 kroner dyrere, og skiller seg fra Sport ved at plastdetaljene er lakkert.

Eksklusiv utgave

Toppmodellen har fått navnet RR 50 Castrol. Castrol har et kraftigere hjuloppheng enn de billigere utgavene og er ustyrt med mer avanserte dempere. Forbremsen er også kraftigere enn på de andre Rieju-mopedene. Skiven er nemlig 260 millimeter i diameter og stanses av en tostemplet kaliper. De billigere modellene stanses av enstemplede kalipere. RR 50 Castrol koster det samme som RS1, snaue 25.000 kroner.

RJ Spike Supermotard

Rieju RJ Spike Supermotard
Rieju RJ Spike Supermotard Vis mer

I løpet av de siste årene har stadig flere MC-produsenter satset på såkalte supermotard-modeller. Kort fortalt er en supermotard en offroadsykkel med små felger og gatedekk. Det tok ikke lang tid før moped-produsentene oppdaget supermotard-fenomenet, og Rieju prøver seg med modellen RJ Spike Supermotard.

RJ Spike er basert på RR50, men har 17-tommers høyglanspolerte aluminiumsfelger både foran og bak. Gatedekkene er i dimensjonene 100/80 foran og 130/70 bak og er dermed 20 millimeter bredere enn offroaddekkene på RR 50. RJ Spike kan i tillegg skilte med en moteriktig oppned-gaffel fra Showa. RJ Spike Supermotard koster snaue 23.000 kroner.

Skal være trygt

Rieju-mopedene er altså både farverike og velutstyrte. Men hva skjer den dagen motoren streiker eller den dagen du velter? Får du tak i reservedeler? Ifølge importøren er svaret ja. Norsk Motor Import lover i hvert fall at de til enhver tid vil ha et støtlager av reservedeler i Norge og at deler som må bestilles fra Spania skal være på plass i Norge i løpet av maksimalt to uker.

Relaterte artikler:

  • Disse mopedmerkene er mest populære
  • Kjøre- og parkeringsregler for mopedisten
  • PRISTEST: Mopedforsikring
  • TEST: Peugeot Speedfight2 Prost
  • TEST: Suzuki AY50WR Katana R