DS 7 Crossback e-Tense er en spennede luksusbil fra Frankrike. Nå har den kommet som ladbar versjon i Norge, noe som gjør den aktuell her hjemme. Sjekk Videoen for detaljer. Vis mer

Test: DS 7 Crossback e-Tense 4x4

Spennende «luksusbil»

Vil være Mercedes, men Citroën skinner gjennom.

Publisert
Sist oppdatert

For de som ikke har fått det med seg: DS Automobile er det nye luksusbilmerket fra Frankrike, utsprunget fra Citroën, og deres serie med DS-biler, i 2015. I 2017 ble det et eget bilmerke, og vi kjører toppmodellen.

DS 7 har levd en tilbaketrukket tilværelse som romslig SUV i Norge i ett par år allerede. Da med 1,6-liters bensinmotorer på 180 og 225 hester, samt en 2.0 diesel på 180 hester.

Spesialdesignet klokke fra BRM snur elegant rundt hver gang du starter og stopper bilen. Foto: Rune M. Nesheim
Spesialdesignet klokke fra BRM snur elegant rundt hver gang du starter og stopper bilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Alle med åttetrinns automat og 22 centimeter bakkeklaring - men bare med forhjulstrekk. Ingen av disse er lenger tilgjengelig nå som den ladbare e-Tense 4x4 endelig kommer, og dermed var det største ankepunktet, nemlig firehjulstrekket, på plass.

En 1,6 liters turbomatet bensinmotor på 200 hester er koblet sammen med to elmotorer på 110 hester hver. En mellommotor og en åttetrinns automatkasse, den andre mellom bakhjulene.

<strong>START:</strong> Startknappen sitter høyt oppe og langt borte, så du får en liten strekk på kroppen hver gang du må trykke to sekunder på knappen for å starte og stoppe. Foto: Rune M. Nesheim
START: Startknappen sitter høyt oppe og langt borte, så du får en liten strekk på kroppen hver gang du må trykke to sekunder på knappen for å starte og stoppe. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Batteriene på til sammen 13,2 kWt er plassert under baksetene. De lades med en ombordlader på 7,4 kWt og klarer å fylle bilen med strøm på 1 time og 45 minutter. Det er ikke verst. Bensintanken er forminsket til 43 liter, mot 62 liter tidligere.

Hele hybridlinja veier om lag 350 kilo, noe som gir en egenvekt med fører på 1825 kilo. For oss tilhengerglade nordmenn er det greit å vite at hengervekta er redusert fra 1550 til 1200 kilo.

<strong>EGEN DESIGN:</strong> Man er helt oppsatt på firkanter og vinkler i designen. Man kan velge mellom fem interiørtyper og man har klart å skape luksusfølelse, selv om man kjenner igjen betjeningsløsningene fra øvrig PSA-familie. Foto: Rune M. Nesheim
EGEN DESIGN: Man er helt oppsatt på firkanter og vinkler i designen. Man kan velge mellom fem interiørtyper og man har klart å skape luksusfølelse, selv om man kjenner igjen betjeningsløsningene fra øvrig PSA-familie. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Leser veien

Ett av argumentene for å kjøpe DS 7 er komforten. Som eneste bilen i PSA-konsernet har DS 7 Active Scan Suspension. Den skal skanne veiens ujevnheter og forbereder det aktive understellet for maksimal komfort. Mer om det under.

Interiøret signaliserer typisk fransk luksus. Litt sært, litt overdådig og litt spesielle løsninger. Standardinteriøret Rivoli i sort eller hvitt er faktisk det mest luksuriøse.

Vi er fortsatt ikke glade i skjermløsningene til PSA. Her er det design før funksjon, og man trenger litt tid til å sette seg inn i ting.

Noe er direkte lite gjennomtenkt, som for eksempel nattmodus, for å slå av den 12,3 tommer store multimediaskjermen.

Trykker du på hvilken som helst knapp, selv om den ikke endrer funksjoner på skjermen en gang, lyser de opp og du må slukke den selv igjen. Irriterende, særlig siden begge lyser ganske heftig i mørket.

<strong>LAPPETEPPE:</strong> Du kan velge mellom tre sete- og interiørdesign og til sammen fem farger. Vi kjører toppmodellen Opera, men vi kan trøste deg med at Rivoli, som er standard, føles vel så luksuriøst. Foto: Rune M. Nesheim
LAPPETEPPE: Du kan velge mellom tre sete- og interiørdesign og til sammen fem farger. Vi kjører toppmodellen Opera, men vi kan trøste deg med at Rivoli, som er standard, føles vel så luksuriøst. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men man sitter bra og det er rikelig med justering av både ratt og ti-veis seter, med massasje og kjøling hvis du legger på 9500 kroner. Baki er det også rikelig med plass og baksetepassasjerene kan få elektrisk justerbare seterygger og egen klimasone.

<strong>TILT:</strong> Se forskjellen i setevinkel. Bilen har helt flatt gulv, så det er ikke håpløst for midtpassasjeren heller. Voksne sitter greit baki. Foto: Rune M. Nesheim
TILT: Se forskjellen i setevinkel. Bilen har helt flatt gulv, så det er ikke håpløst for midtpassasjeren heller. Voksne sitter greit baki. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
<strong>ELEKTRISK:</strong> Baksetene er elektrisk justerbare og man har egen klimasone. Foto: Rune M. Nesheim
ELEKTRISK: Baksetene er elektrisk justerbare og man har egen klimasone. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bagasjerommet rommer helt akseptable 555 liter, men tar du ut ekstragulvet, skulle du ønske de hadde forsøkt å legge ryggene enda mer i liggende posisjon. Bilen har dog ikke egen luke for ski.

Fem modi

Bilen starter automatisk i elektrisk modus. Da trekker den hovedsakelig på bakhjula. Gir du full gass uten å trykke ned kick down, brukes begge elmotorene. Pedalen i gulvet aktiverer alle tre motorene.

Programmeringen i de forskjellige modusene gjør at effekten kommer rykkvis og delt og er vanskelig og unaturlig å balansere.

Bilen kan dog kjøres helelektrisk, med få unntak.

Motoren starter opp når det er under null grader, for å varme opp motor og rensesystemer, i tilfelle du plutselig trenger all motoreffekt. Under minus ti grader går i prinsipp bilen hele tiden, selv om den har dobbelt kupévarmesystem, både et elektrisk og et som går på motorens kjølevæske.

<strong>LITE Å MISLIKE:</strong> DS har gått den snille veien, altså en design som ikke nødvendigvis slår deg i bakken, men som samtidig ikke skremmer vekk noen. Foto: Rune M. Nesheim
LITE Å MISLIKE: DS har gått den snille veien, altså en design som ikke nødvendigvis slår deg i bakken, men som samtidig ikke skremmer vekk noen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vår måling av elektrisk rekkevidde blir litt misvisende, siden den foregikk under ideelle forhold i 20 varmegrader og tørt vær. Vi kommer 5,8 mil på strøm og etter 20 mil ligger forbruket på lave 0,55 liter per mil. Dersom du ikke lader, får vi et forbruk på 0,42 liter på mila. Det er nesten uhørt bra i en så svær familiebil, selv om det er midt på sommeren.

Comfort mode er identisk med Hybrid mode, med ett unntak: Den førstnevnte aktiverer Active Scan. Grunnen til at systemet kun er tilgjengelig i Comfort er fordi det bruker strøm, på grunn av drivstoffbesparelse.

I Europa får man en såkalt Supercredit på biler som klarer WLTP-syklus på 30 gram, noe den store SUV-en faktisk klarer i laveste utstyrsnivå. Da har den blant annet miljødekk i 205 millimeter bredde.

<strong>ELEGANT:</strong> Sære designgrep er lagt bort, og man sitter igjen med enkle linjer med oppmerksomhet på de små detaljene. Men det virker som de har glemt seg bort med lyktene nede på støtfangeren, etter å ha lagt mye kjærlighet i baklyktene. Foto: Rune M. Nesheim
ELEGANT: Sære designgrep er lagt bort, og man sitter igjen med enkle linjer med oppmerksomhet på de små detaljene. Men det virker som de har glemt seg bort med lyktene nede på støtfangeren, etter å ha lagt mye kjærlighet i baklyktene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I Norge får man avgiftsfritak med 50 km oppgitt elektrisk rekkevidde, eller mer, derfor blir alle tilgjengelig med 19 tommere med 235 centimeter bredde som standard, med 20 tommer som tilleggsutstyr.

Vi synes det er rart den ikke er programmert til å alltid virke i Norge, siden den er standard her, og vi dropper de smale hjula, men den gir knapt merkbar forskjell uansett.

Ønsker du kjappest mulig respons, velges Sport. Da er alle tre motorene aktive når du trenger det og girkassa legger turtallet høyere, samtidig som girskiftene er mer direkte.

Understellet strammes også opp. Bilen blir vesentlig kvikkere, særlig i akselerasjon og girskiftene rykkes i mer, men sportsbil blir det aldri. Den kan være kjapp hvis den må, men den sier «helst ikke».

<strong>SVÆRT:</strong> Rommet under armlenet er gigastort og kan kjøle ned en 1,5 liter og mye mer samtidig. Foto: Rune M. Nesheim
SVÆRT: Rommet under armlenet er gigastort og kan kjøle ned en 1,5 liter og mye mer samtidig. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Girskiftene med padlene bak rattet, føles aldri helt inspirerende og det er lite motorbrems rett etter at man går av gassen.

Bra firehjulstrekk

Man har også et 4x4-modus som optimaliserer drift på fire hjul. Vi har testet bilen på en skikkelig gjørmete vei under lanseringen, og det imponerte faktisk, selv om bakhjulene bare blir trukket av elmotor.

Ok pris

Testresultat

DS 7 Crossback e-Tense 4x4

En smak av luksus til en OK pris

En smak av luksus til en OK pris

Blir tatt for å være en sminket Citroën, få forhandlere.

I Norge tar man bare inn toppmodellen Grand Chic, og prisen blir fra 600.000 kroner. Du kan fortsatt velge mellom fem luksuriøse interiør, hvorav Performance Line med Alcantara-dashbord og -seter som koster 10.000 er undertegnedes favoritt, mens det dyreste koster 30.000 kroner.

Det meste er standard og du klarer knapt å bruke 100.000 i ekstrautstyr, om du krysser av for alt.

Det er til sterk kontrast til Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC og Volvo XC60, som de ønsker å sammenlignes med. Der er ekstrautstyr dyrt, og bilene dyrere.

Men i ærlighetes navn hører den ikke hjemme i det selskapet ennå. Til det er løsningene for enkle og minner for mye om Citroen og Peugeot til å distansere seg fra disse.

Foreløpig finnes det ikke konkurrenter i denne størrelsen, med samme effekt for samme pris, men de kommer raskt.

DS 7 Crossback e-Tense 4x4

Bensinmotor:R4, 16V, bensin Turbo
Girkasse8-trinns Automat 4wd
Slagvolum:1598 ccm
Effekt - o/min :200 hk / 5500
Dreiemoment - o/min:250 Nm / 1650
Elmotor foran:110 hk
Elmotor bak:110 hk
Batteri:Litium-Ion 13,2 kW/t
Systemeffekt300 hk /520 Nm
0-100 km/t:5,9 sek
Toppfart:235 km/t
Forbruk:0,32 l/mil
CO2-utslipp NEDC:32 g/km
Tankvolum:57 liter
L/B/H:460/185/169 cm
Akselavstand:266 cm
Bakkeklaring20 cm
Dekkdimensjon:235/55/R19
Bagasjerom:555/1752 liter
Egenvekt:1825 kg
Hengervekt:1200 kg
Pris fra kr.:599.000,-
Pris Testbil:698.100,-

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer