SEAT El-Born

Spennende el-nyhet fra Seat

El-Born ventes i butikkene til neste år, med forventet rekkevidde på 42 mil.

SPORTY: Seat er VW-gruppens ramp og skal være litt mer sporty enn VW og Skoda. Om den blir like gøyal som denne, er allikevel usikkert, men kanskje under et Cupra-brand med Performancepakke? Foto: Jamieson Pothecary
SPORTY: Seat er VW-gruppens ramp og skal være litt mer sporty enn VW og Skoda. Om den blir like gøyal som denne, er allikevel usikkert, men kanskje under et Cupra-brand med Performancepakke? Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det satses på elbil med full styrke i VW-konsernet, og det ventes at VW ID i Golf-størrelse kommer til å bli en storselger. Ikke uventet vil det komme en variant av samme konsept fra søster-merkene Seat og Skoda også etter hvert. Seat har akkurat vist sin tolkning på Geneve.

STORSELGER: Ytre mål som en Leon og indre som en Passat, låter som en bra oppskrift for bra bilsalg. Foto: Jamieson Pothecary
STORSELGER: Ytre mål som en Leon og indre som en Passat, låter som en bra oppskrift for bra bilsalg. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Seat har valgt å kalle konseptet el-Born. Egentlig stammer navnet fra en forstad i Barcelona. Seat er som kjent spansk, men de har lagt beslag på en rekke kombinasjoner, blant annet E-Born og Born-e, så ikke bli overrasket om den blir hetende noe annet.

Det første man legger merke til er likheten i fronten med Tesla. Men der slutter også likhetene. Bilen lages på den etterhvert godt kjente og fleksible MEB-plattformen til VW-gruppen.

Kjente tall

VW har annonsert tre forskjellige batteriløsninger til deres MEB-plattform, ment for deres I.D.-modeller. Seat vil naturligvis benytte seg av de samme løsningen, og de forteller at el-Born vil få en batteripakke på 62kWh som skal gi bilen en rekkevidde på 42 mil, etter WLTP-standarden.

I.D. DNA: Deter lett og se hvem denne bilen deler plattform med. Foto: Jamieson Pothecary
I.D. DNA: Deter lett og se hvem denne bilen deler plattform med. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vi er ikke like begeistret for ladetidene som oppgis, men Seat mener det skal ta 47 minutter å lade bilen opp til 80 prosent igjen.

Bilen får mulighet for hurtiglading opp til 100 kW. Hva ombordladeren er i stand til ved hjemmelading sier de ingen ting om, men vi kan i det minste regne med en 7,2 kW-lader, om ikke 11 kW.

Bilen har varmepumpe, som Seat mener vil spare energi tilsvarende opptil 6 mil kjøring når det blir så kaldt ute at både bil og kupé må varmes opp.

Fra Leon til Born

Mens VW Neo skal slå seg opp som den elektriske modellen av VW Golf, skal el-Born bli det samme etter Seat Leon.

HAR DU SETT DEN FØR?: Fronten ligner ikke rent lite på Tesla. Foto: Jamieson Pothecary
HAR DU SETT DEN FØR?: Fronten ligner ikke rent lite på Tesla. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Med 204 hestekrefter lover Seat en akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,5 sekunder.

Kul design

Det glatte frontpartiet har fått stanset inn små profiler for at den ikke skal fremstå like blank som Tesla i fronten. Ellers er den tradisjonelt stilig med luftinntak. Om de har noen funksjon eller ikke, vites ikke.

De racinginspirerte platefelgene er både kule og aerodynamiske og kanalskjørtene avsluttes med en liten vinge under bakdøren.

RACING: Som VW I.D. har også El-Born 20-tommers hjul. Utstillingsmodellens racinginspirerte platefelger ser vi gjerne i produksjon. Foto: Jamieson Pothecary
RACING: Som VW I.D. har også El-Born 20-tommers hjul. Utstillingsmodellens racinginspirerte platefelger ser vi gjerne i produksjon. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det er ikke helt sikkert at slike elementer kommer med, men vi ser også at den har vanlige speil og dørhåndtak, noe som kan tyde på at bilen ikke nødvendigvis blir veldig annerledes. I profil ser man store likheter med VW I.D. der nedkant av vinduene går opp i begge ender.

Hekken antyder en ganske høy lasteterskel og baklyktene får en hel LED-stripe gjennom hele bilens bredde, en flott videreføring fra Seat Taracco. Det er grunn til å tro at den store hekkspoileren og kraftig markerte diffusoren i beste fall vil havne på en sportslig utsyrsmodell.

IKKE HELT TESLA: Det er rensket kraftig opp i designen, men man har fortsatt bra med knapper for tomlene på rattet, samt høyre side. Resten styres på 10-tommeren. Legg merke til den enorme plassen i midtkonsollen. Foto: Seat
IKKE HELT TESLA: Det er rensket kraftig opp i designen, men man har fortsatt bra med knapper for tomlene på rattet, samt høyre side. Resten styres på 10-tommeren. Legg merke til den enorme plassen i midtkonsollen. Foto: Seat Vis mer

Interiørdesignen med en ganske liten skjerm for instrumentpanel og en 10-tommer stor widescreenvariant for multimedia, er ganske rensket for knapper, men ikke mer urealistisk enn av vi tror den kan komme til å se slik ut.

Seat satser stort på sitt utlånskonsept HYRE, så kanskje dette blir bilen du leier om et par års tid? Seat hevder den kommer for salg mot siste halvdel av 2020.