Spennende dieselmotor

Når nye Avensis kommer på markedet i månedsskiftet mars/april, kan Toyota skryte av å være først ute med en dieselmotor som tilfredsstiller utslippskravene i EU4.

Spennende dieselmotor


EU4, som først trer i kraft den 1. januar 2005, innebærer at utslippene av nitrogenoksid (NOx) og partikler skal halvveres i forhold til dagens utslippskrav. Alle seriøse bilprodusenter har for lengst klart å utvikle bensinmotorer som tilfredsstiller kravene.

Men det å lage dieselmotorer som tilfredsstiller EU4 viste seg å være langt vanskeligere. Toyota har derfor grunn til å være stolte over at de, som første motorprodusent, nå har klart å utvikle en dieselmotor som klarer EU4-kravene.

Avanserte løsninger

Motoren, som har et slagvolum på to liter, mates som forgjengeren ved hjelp av common rail-teknologi (felles reservoar). Men ved hjelp av nye stempeltopper og nye injektorer har Toyota endret virvel-karakteristikken inne i sylinderen på en måte som har gjort motoren langt mer effektiv.

Motoren er også utrustet med noe som kalles en motordrevet eksos-resirkuleringskontroll (EGR). Dette skal sammen med en kjøler resultere i reduserte NOx-utslipp. I tillegg er en slags katalysator montert under turboen, noe som skal gi langt mindre utslipp av hydrokarbon (HC) og karbonmonoksid (CO).

Skal bli enda bedre

Spennende dieselmotor


Ikke nok med det - Toyota arbeider i tillegg med et dieselrensesystem som har fått navnet D-CAT. Dette skal redusere de skadelige utslippene ytterligere. Systemet vil imidlertid i første omgang kun introduseres i land der dieselen har et spesielt lavt svovelinnhold. Den norske dieselen er foreløpig for svovelholdig til at D-CAT-motorene vil bli å finne her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SISTE: Det viser seg at den norske dieselen likevel er ren nok for D-CAT og at D-CAT dermed vil bli introdusert i Norge i 2004 (30.09.03).

EU4-dieselmotoren som kommer til Norge vil yte 116 hestekrefter og 280 Nm ved 2.000 o/min. I tillegg vil Avensis bli tilgjengelig med 1,6, 1,8 og 2,0 liter store bensinmotorer. Sistnevnte er en av svært få direkteinnsprøytede bensinmotorer på markedet.

Nye Toyota Avensis - motorer
NavnSlag-
volum
hkNm/
o/min
Gir-
kasse
0-100*Forbruk*
(blandet)
1.6 VVT-i1 598110150/3.800Man.12,00,72 l/mil
       
1.8 VVT-i1 794129170/4.200Man.10,30,72 l/mil
    Aut.11,60,77 l/mil
       
2.0 D-41 998147196/4.000Man.9,40,81 l/mil
    Aut.11,10,92 l/mil
       
2.0 D-4D (diesel)1 995116280/2.000Man.11,20,56 l/mil
* tallene gjelder sedan-utgaven