Spennende barnesete fra Mercedes

Mercedes-Benz' nyeste barnesete kan skilte med både lang bruksperiode, automatisk utkobling av kollisjonsputer og Isofix-tilkobling.

Spennende barnesete fra Mercedes
[Ugjyldig objekt (NAV)]

MALMÖ (DinSide Motor): Det nye barnesetet, som har fått navnet Topsafe, vil være på plass hos norske Mercedes-forhandlerene i løpet av høsten og vil koste omlag 5.000 kroner. Det er mye penger, men til gjengjeld har setet en lang bruksperiode. Topsafe passer nemlig helt fra fødsel (3 kilo) til fylte fire år (18 kilo).

Babyinnlegg

Den lange bruksperioden har sin bakgrunn i et eget babyinnlegg, som brukes i perioden 0 til 18 måneder (9 kilo). I denne perioden monteres setet bakovervendt og barnet festes ved hjelp av integrerte sikkerhetsbelter av Y-typen.

Når barnet passerer 9 kilo snus selve stoldelen rundt. Dermed blir barnet sittende fremovervendt. I fremovervendt versjon festes barnet ved hjelp av såkalt sikkerhetsbord, som klikkes fast i selve setet.

Isofix

Topsafe-stolen er festet på en konsoll som er utrustet med Isofix-fester. Isofix er et standardisert system som skal sørge for enkel og sikker tilkobling av barneseter. Konsollen står alltid samme vei, uansett om selve setet er forover- eller bakovervendt. Dermed kan Isofix-festene benyttes i hele setets bruksperiode. Alle Mercedes-modeller vil i løpet av høsten være tilgjengelige med Isofix-fester.

Støtteben

FRA 18 MÅNEDER: Når barnet passerer 18 måneder benyttes setet fremovervendt. Legg merke til "sikkerhetsbordet" og støttebenet.
FRA 18 MÅNEDER: Når barnet passerer 18 måneder benyttes setet fremovervendt. Legg merke til "sikkerhetsbordet" og støttebenet. Vis mer

Isofix-systemet har blitt utsatt for kritikk fordi det kun baseres på to festepunkter i nedre del av barnesetene. Mercedes-Benz har tatt hensyn til denne kritikken, og har utstyrt Topsafe med et avtagbart støtteben som plasseres i bilens gulv. Dermed forhindrerer man at barnesetet ved kraftige kollisjoner trykkes ned i sitteputen og at barneseteryggen dermed kastes fremover.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Man er imidlertid ikke avhengig av Isofix-fester. Setet kan alternativt festes med bilens trepunktsbelter.

Smart utkobling

Men den kanskje aller mest interessante finessen er det såkalte BabySmart-systemet. Dette består av to komponenter; en reflektor, som er plassert i barnesetet, og en antenne, som er plassert i det fremre passasjersetet. Når et barnesete med en BabySmart-reflektor plasseres i passasjersetet registreres dette av antennen, som sørger for at frontkollisjonsputen kobles ut. Føreren får, via en liten lampe, beskjed om at kollisjonsputen er koblet ut. Så snart barnesetet fjernes, kobles kollisjonsputen inn igjen. Dermed slipper foreldrene å plassere barnet i baksetet, og kan i stedet ha barnet ved siden av seg med mulighet for øyekontakt.

Glemske foreldre

Mercedes-Benz er foreløpig alene om dette systemet. Andre bilmerker har satset på manuell inn- og utkobling av kollisjonsputer ved hjelp av bilens nøkkel. Dette er imidlertid en langt mer hasardiøs løsning. Amerikansk forskning tyder nemlig på utbredt gal bruk av slike systemer. Ikke bare glemmer foreldrene å koble ut kollisjonsputen foran barnesetet, noe som er svært farlig for barnet. I tillegg glemmer de å koble puten inn igjen når barnesetet tas ut, noe som er farlig for voksne passasjerer.

Topsafe er foreløpig kun typegodkjent for Mercedes-Benz-modeller.

Relaterte artikler:

  • Her finner du mer stoff om barn i bil