Sparetips: De tørste dekkene

Dekkenes friksjon mot underlaget sørger for at du kan bremse, aksellerere og styre bilen din. Men friksjonen sørger også for at bensinforbruket går i været. Derfor er dekkene det første stedet å starte når du skal spare på dråpene.

Når dekkene ruller over asfalten oppstår det rullemotstand -- friksjon. I all hovedsak er det tre ulike faktorer som sammen danner rullemotstand:

  • Dekkenes dimensjon

  • Lufttrykk

  • Hjulenes spissing

  • Dekkens kvalitet
  • Dekkenes dimensjon

    Sparetips: De tørste dekkene

    Mange bytter ut bilens originale dekk med bredere lavprofildekk. Skal du spare bensin er det en dårlig løsning. For jo bredere dekkene er, jo større flate har de mot underlaget og jo høyere rullemotstand får de. Dermed bruker motoren mer bensin for å motvirke økningen i rullemotstand. Men bredere dekk sørger ikke bare for at rullemotstanden øker, de sørger også for at bilens luftmotstand øker - det siste du vil når målet er å kutte ned på forbruket.

    Derfor bør du ikke la deg friste av brede dekk og eksklusive felger. Bilens originale dekk gir lavere luft- og rullemotstand - og du sparer både bensin og penger.

    Lufttrykk

    Sparetips: De tørste dekkene

    En annen viktig faktor i jakten på bensindråpene er lufttrykket i dekkene. For lavt trykk fører ikke bare til unormal slitasje på dekkene, men også til at bensinforbruket øker. Jo hardere dekkene er, jo mindre bensin bruker bilen fordi rullemotstanden minker. Dermed er det ikke sagt at det er fritt frem for å fylle luft. For mye luft fører til at bilens kjøreegenskaper endres, samtidig som fjæringskomforten blir dårligere.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    Det ideelle er å pumpe dekkene opp til det trykket bilfabrikanten anbefaler. Ofte står det i instruksjonsboken, på innsiden av bensinlokket eller i rammen på førerdøren.

    Spissing

    Spissing – dekkenes vinkel mot kjøreretningen -- er en innstilling som påvirker bilens retningsstabilitet og kjøreegenskaper. Spissingen kan imidlertid forandre seg dersom du har vært uheldig og kjørt på en fortauskant eller truffet et stort hull i veien. For mye spissing fører til økt bensinforbruk og unormal dekkslitasje, fordi dekkene "peker" for mye til en av sidene. Dermed øker friksjonen og bensinforbruket.

    Dersom det er store avvik vil du se at dekkene blir slitt ujevnt, ofte er det dekkets skuldre som slites når bilen har feil spissing. Mindre avvik er det verre å oppdage. Har du mistanke til at spissingen er feil bør du oppsøke et verksted og foreta en forstillingskontroll. Det du imidlertid ikke må gjøre er justere spissingen selv. For det første kan du risikere å forandre bilens kjøreegenskaper dramatisk, og sjansen for at du få rett spissing er mikroskopisk dersom du ikke besitter det rette utstyret eller viten.

    Dekkenes kvalitet og mønster

    Ulike gummikvaliteter har ulik rullemotstand, og dekkets fasthet måles i begrepet ”shore”. Generelt kan man si at myke dekk gir høy friksjon og dermed høyere bensinforbruk. For å måle dekkets hardhetsgrad kreves spesielt utstyr, men det er dessuten viktig å merke seg at dekkets hardhetsgrad endres med temperaturen.

    Gamle dekk, særlig vinterdekk, har en tendens til å bli hardere etter hvert som de blir gamle, men her må du huske på at dekkene også skal holde deg på veien. For harde dekk (forårsaket av elde) gir svært dårlige kjøreegenskaper.

    Dekkenes mønster innvirker også på friksjonen, dekkmønsteret reduserer dekkets anleggsflate mot underlaget. Motsatt: et dekk helt uten mønster ligger an mot underlaget hele tiden, og gir høy motstand og forbruk.

    Vårt beste råd blir derfor å følge bilprodusentens anbefalinger med hensyn til dekkdimensjon, sørg for å lagre og vedlikeholde dekkene dine korrekt når de ikke er i bruk, og bytt ut dekkene når mønsterdybden er for liten og dekkene har blitt harde og gamle.