Selvkjørende Tesla:

Sover bak rattet
i 120 km/t

En amerikansk Tesla Model 3-sjåfør blir avslørt sovende bak rattet i Twitter-video.

I USA har videoen over vakt stor oppmerksomhet. Den viser en bilfører som tilsynelatende tar seg en høneblund i 120 kilometer i timen på den amerikanske motorveien, bak rattet i en Tesla Model 3.

Det er ikke første gang en Tesla-fører bruker autopiloten, mens han sover. Du kan se video av en Model S-fører som sover i fart, litt lenger ned i saken.

Åpnet øynene

Det var musikeren Seth Blake i det amerikanske metal-bandet Wage War som postet videoen på Twitter. Hendelsen fant sted i begynnelsen av mars, da han og hans forlovede kom opp på siden av en ny Tesla Model 3.

Videoen viser føreren godt tilbakelent, med øynene igjen, tilsynelatende i dyp søvn, mens bilen kjører i 75 miles i timen - altså tilsvarende 120 km/t. Ifølge Blake åpnet føreren øynene et kort øyeblikk, for så å lukke dem igjen.

Hendene ligger på den nederste delen av ratt-ringen, noe som er nødvendig for at bilens «delvis selvkjørende systemer» skal virke - og for at alarmen ikke skal aktiveres.

Har skjedd tidligere

Nå må det nevnes at man ikke vet helt sikkert om disse hendelsene er iscenesatt av Tesla, eller noen andre, eller om personene faktisk har kjørt bilene mens de har sovet.

Selvkjørende egenskaper

Blake syntes situasjonen var så spesiell at han valgte å ta fram telefonen for å dokumentere historien. Om Tesla-føreren virkelig sov, og om det var autopiloten i bilen som gjorde hele jobben med å holde bilen på veien, kan ikke den amerikanske musikeren bekrefte. Han og hans forlovede mistet bilen av syne etter å ha svingt av motorveien.

Det hører med til historien at Tesla Model 3 - som for såvidt mange andre moderne biler - har utstyr som gjør den delvis selvkjørende. Det betyr at den skal kunne følge hastigheten til bilen foran, sørge for riktig avstand og holde bilen innenfor stripene i kjørefeltet.

Likevel er det ikke slik at man skal kunne sette seg til å sove og overlate alt til bilen. Det er blant annet et krav om å holde hendene på rattet. Hvis ikke går alarmen med blinkende lys og lyd på dashbordet. Og det er framfor alt verken trafikksikkert eller lovlig.