Sommerdrømmen Honda S2000

Det er ikke mange som har hatt gleden av å kjøre Honda S2000. Det leser vi ut av salgsstatistikken.

Sommerdrømmen Honda S2000
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I fjor ble det solgt 17 biler og hittil i år er det solgt 1. Det er helt tydelig at S2000 er en bil mange sportsbilelskere hopper over i sine vurderinger. Til sammenligning ble salget av Audi TT i fjor hele 84 biler, og i år har 8 TT funnet sine eiere.

Gateracer

Det er motor og turtall det handler om i S2000. Honda bruker sin VTEC-teknologi som betyr variable ventiltider og variable ventilløft. Effekten av dette sammen med et maksimalt turtall på 9.000 omdreininger gjør at du har en vill bil med 240 hestekrefter å håndtere.

Bøtteseter

S2000 er lav, du sitter nesten helt nede på bakken og du praktisk talt kler på deg bilen. Klemt fast i harde seter finner du ut at rattet ikke kan justeres. Interiøret preges av sort plast med et noe manglende kvalitetsinntrykk. Det som er kult er de digitale instrumentene. Her lyser farten mot deg med store røde tall, og turtelleren er en gul søyle som går i en bue rundt alle instrumentene. Girspaken er i aluminium og sjaltebevegelsene er kun en fire til fem centimeter fra gir til gir.

Start motoren

Sommerdrømmen Honda S2000

Motoren startes med en rød knapp på venstre siden av rattet. Taket løsnes med en spenne på hver side, og en elektrisk motor klapper det sammen på få sekunder. Det er tid for å utfolde seg. Du merker at motoren er slapp på lavt turtall, det er først over 7.000 omdreininger at det begynner å skje noe positivt. Herfra og opptil 9.000 omdreininger er alt som det skal være. Støynivået er på rekordnivå og seteryggen dytter på. Et raskt girskift og infernoet er i gang igjen. Når andre giret er ferdig er det på tide å jekke seg ned. Bremsene får vise hva de er gode for, og det skrubber så du henger i selen. Slik blir kjøringen med S2000, akselerasjon og nedbremsing i endeløs serie.

Sitter

Veigrepet er det ingenting å si på. Den sitter som støpt og understyring er nesten ikke mulig å fremprovosere. Vrikking på rompa derimot er S2000-oppførsel. S2000 er utstyrt med en Limited Slip Differential (LSD) som gjør at begge bakhjulene går tilnærmet like fort rundt. Bakhjulene er hele tiden med på å sende baken ut på tur hvis du ikke passer deg. Den presise styring gjør heldigvis at det er mulig å beherske rampestrekene på en skikkelig måte.

Hard

Fjæringen på S2000 er knallhard. Bilen følger hver eneste dump, og formidler konturene av veien greit inn til de som sitter i kupeén. Støynivået formidabelt og det bråker ikke bare inne i bilen. Det virker som fotgjengere også hører S2000, siden de snur seg lenge før de har sett bilen.

Gå ikke glipp av store bilder av Honda S2000 på denne lenken.

Flere billedspesialer

BMW Z8
Bugatti EB 16-4 Veyron
Eksklusivt fra Porsche
Mercedes SL 55 AMG
"AC Cobra"
Ferrrari 250 GTO
Brabus
Aston Martin Vanquish
Ford GT 40
Lamborghini Murciélago
VW Nardo
Porsche Carrera GT
Dodge Viper