Solskinnstur med glasstak

En stasjonsvogn i kompaktklassen med hele syv individuelle seter er spesielt. Det samme er et glasstak som dekker over første og andre seterad.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Solskinnstur med glasstak
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motorene er som i den vanlige 307, men SW slipper unna 1,4-literen som nok hadde blitt for svak. Denne gangen har vi kjørte den største bensinmotoren med toliters slagvolum og 137 hestekrefter. Det minste bensinalternativet er en 1,6-liter med 110 hestekrefter. Den har vi testet tidligere her på DinSide.

Nok til det daglige

Når vi kjørte 1,6-literen konkluderte vi med at den akkurat klarer oppgaven. Nå når vi fikk toliteren på test kom den med automatgir. Det gjorde at den ikke virket så sprek som vi hadde ventet. Den er for eksempel bare åtte tideler raskere enn 1,6-literen fra 0 til 100 kilometer timen. Fleksibiliteten er derimot bedre. Du har noe mer å gi på med her når motstanden øker. Dreiemomentet er tross alt 190 newtonemeter kontra 147 i 1,6-literen.

Mange mil på landeveien avslørte likevel at det ikke er så mye ekstra å gi hvis det skulle dukke opp situasjoner som krever akutt effekt. Automatkassen girer fort ned når det går litt tyngre og både bakker og forbikjøringer må planlegges på forhånd. Det medfører også at du oppover bakkene kjører på litt høyere turtall enn det som er behagelig.

I rolige omgivelser...

... holder det derimot uten problemer. Motoren klarer seg godt ved bykjøring og til å foreta ukens mange små og store gjøremål er den mer enn stor nok. Det er også her automatgiret kommer skikkelig til sin rett. Bilen er lettkjørt og det er enkelt å lære seg hvor baken befinner seg. Det kommer mye av at bakruten nesten er helt loddrett, og bilen slutter nærmest der. Verre er det med fronten. Panseret skrår kraftig nedover slik at du ikke ser det. Den beste måten å lære seg hvor bilen slutter, er å få en person til å stå foran å kjøre bilen inntil. Dette er den billige måten å finne ut hvor bilen slutter.

Fast i fisken

image: Solskinnstur med glasstak

Du sitter en tanke høyere i 307 SW enn i en vanlig stasjonsvogn. Kjøreegenskapene er derimot i klasse med de lavere bilene. Veigrepet er godt og den slynger seg effektiv gjennom svingene. Vi hadde ingen problemer på favorittveien bortsett fra de nevnte begrensede motorressurser. Vi hadde litt mer "hissige" dekk enn det kanskje Peugeot har planlagt som kjernedekk for modellen. 17-tommers felger med 205-dekk er tøft, men reduserer komforten veldig.

Praktisk og stor

image: Solskinnstur med glasstak

Den romslige kompaktklassesuksessen Peugeot 307 har vokst mye under transformasjonen til ”fleksibil-stasjonsvogn”. Hele 20 centimeter i økt lengde har den fått. Den ene halvparten av lengdeøkningen sørger økt akselavstand for, og de siste 10 centimeterne er økt overheng bak.

Farlig konkurrent

Den billigste Peugeot 307 SW koster 242.300 kroner. Prislappen og størrelsen gjør dermed bilen til en farlig konkurrent til stasjonsvogner i egen klasse og klassen over.

Det finnes også en vanlig 307 stasjonsvogn uten glasstak og mulighet for en tredje seterad, den koster om lag 15.000 kroner mindre enn 307 SW.

Stor bil

Bagasjerommet i 307 SW er større enn i stasjonsvognutgaven av storebror 406. 307 SW har også et helt flatt bagasjeromsgulv og innlastingshøyden er veldig lav. I tillegg kommer mange forskjellige seteløsninger som gjør at 307 SW er en svært praktisk bil. Det er litt jålete av Peugeot å kalle denne bilen for en stasjonsvogn, den vil fungere som det, men fleksibiliteten gjør fleksibiler like aktuelle som konkurrenter.

Imponerende

image: Solskinnstur med glasstak

Baksetene kan skyves frem og tilbake, derfor kan du med god samvittighet ta for deg av plassen i forsetet. Selv lange personer vil finne seg godt til rette i seter som har de mest nødvendige justeringsmulighetene. Mest imponerende er følelsen av plass, med solgardinen fjernet (elektrisk) fra glasstaket og med den store frontruten foran deg. Det gir en følelse av lys og åpenhet i særklasse. Dashbordet har også en hylle som absorberer enorme mengder med rot. Det er en kjempefordel.

Dette er en bil som vi tror appellerer til foreldre med barn, og vi regner med at mange smårollinger vil synes det er kult bli fraktet i denne bilen. Det kommer selvsagt mye av utsikten oppover.

Ekstrautstyr

På listen over ekstrautstyr står blant annet ekstra stoler som kan danne en tredje seterad. Da har du plass til syv, men du må ikke regne med at to voksne personer kan boltre seg i de bakerste setene. Selv har jeg vært på plass i tilsvarende seter flere ganger for å se om det i det hele tatt er mulig å komme seg inn dit. Panikken for ikke å komme seg ut har vært påtrengende flere ganger. 17-tommers felger er også ekstrautstyr.

Lengre komfort

Peugeot 307 i kombiutgave kjører godt, men er kanskje hakket for sportslig i fjæringen for noen. Med 10 ekstra centimeter i akselavstand kan det virke som at 307 SW er blitt mer komfortabel. Et annet komfortpluss er at alle SW-utgavene vil bli levert med elektronisk klimaanlegg som standardutstyr.

Hva gjør du?

image: Solskinnstur med glasstak

Å gå igjennom alle stasjonsvogner og små flerbruksbiler til rett under 300.000 kroner krever nok et par artikler i seg selv. Det som er viktig for deg er å finne ut hva du faktisk trenger. I forhold til plass i volum er egentlig små flerbruksbiler ganske dyre. Har du ikke behov for en masse løse seter som du må stable i en allerede overfylt garasje, får du også Ford Mondeo, Mazda 6, Toyota Avensis og Citroen C5 med gode motorer til rett under 300.000 kroner. Du kan også kjøpe en Corolla Verso som er litt billigere, men hele 18 centimeter kortere enn 307.

De to sterkeste i klassen i tillegg til 307 SW er Opel Zafira og Volkswagen Touran. Begge disse er også syvsetere og har den beste løsningen på den bakerste seteraden. Den forsvinner nemlig ned i gulvet på begge to. Dette er favorittene blant de mest fleksible bilene.

Konklusjon

Vi har konkludert før med at de store stasjonsvognene antagelig er det beste kjøpet hvis du ikke har noe spesielle setekrav. Vil du ha mange setevarianter og et gjennomsiktig tak er det ingen vei utenom. Da må det bli 307 SW. Klarer du deg uten glasstak er Volkswagen Touran favoritten tett etterfulgt av Opel Zafira.

Tekniske data finner du på denne lenken.