<strong>CYBER-KONKURRENT:</strong> Rivian ser langt mer uskyldig og tradisjonell ut enn sin nærmeste konkurrent, Tesla Cybertruck. Men den er både brennkvikk og blir hinsides rå i terrenget med fire separat-drevne hjul. Løsningen gir også partytrikset «tank turn» som gir historiens minste svingdiameter. Foto: Rivian
CYBER-KONKURRENT: Rivian ser langt mer uskyldig og tradisjonell ut enn sin nærmeste konkurrent, Tesla Cybertruck. Men den er både brennkvikk og blir hinsides rå i terrenget med fire separat-drevne hjul. Løsningen gir også partytrikset «tank turn» som gir historiens minste svingdiameter. Foto: Rivian Vis mer

Kan noe Tesla Cybertruck ikke kan

Snur rundt sin egen akse

Rivian kan svinge som en stridsvogn.

Publisert

Amerikanerne er på krigsstien om dagen og det gjennomsyres i bilene deres. I november viste Elon Musk frem sin skuddsikre bil med et design som det amerikanske bombeflyet Northrop B-2, som nesten var usynlig for radarer.

Nå trekker den elektriske Tesla-konkurrenten Rivian frem et partytriks som ikke Cybertruck kan etterligne ennå og de har tatt patent på navnene «tank turn» og «tank steer».

Rivian snur rundt sin egen aske.Vis mer Vis mer

Grunnen er at deres to modeller, R1T (pickup) og R1S (SUV), har fire elemotorer, en på hvert hjul. Det gir dem mulighet til å kjøre to av hjulene bakover og to fremover, typisk høyre og venstre, akkurat slik man kan på annleggsmaskiner, som for eksempel Bobcat kompaktlastere og stridsvogner, eller «Tanks» som de kaller dem i USA.

Virkningen er effektiv. Bilen snur bokstavelig talt på den berømte femøringen, eller rettere sagt rundt sin egen akse.

Og siden bilen har fire motorer kan man glemme drivverksproblematikk og stress på slike ting. Det er i såfall understellskomponenter og dekk som får julinga.

Og det er nok derfor illustrasjonsfilmen er laget på jord. Dette er brutalt på hardt underlag.

Blir fantastisk i terrenget

At man slipper direkte overføring mellom hjulene gjør også at alle hjul kan rulle i riktig hastighet i forhold til hverandre med tanke på svinging, slik at man slipper bryting mellom hjulene, slik en sperre gjør. Det vil gjøre den ekstremt mye mer lettkjørt og effektiv i terrenget.

Begge bilene skal også kunne vade opp til 91 cm.

FELLES PLATTFORM. Det er «normal» størrelse på bilene. De er 201,5 cm brede og 182 cn høye. R1T er 5,4 mester lang, omtrent som en Ford Ranger og R1S er 504 cm, 4 cm større enn en BMW X5. Foto: Rivian
FELLES PLATTFORM. Det er «normal» størrelse på bilene. De er 201,5 cm brede og 182 cn høye. R1T er 5,4 mester lang, omtrent som en Ford Ranger og R1S er 504 cm, 4 cm større enn en BMW X5. Foto: Rivian Vis mer

Kommer i år

Amerikanske Rivian har hatt fokus på produkter og tjenester relatert til bærekraftig transport og annonserte i 2017 at de ville bygge en helelektrisk SUV og pickup på en plattform ment for salg til andre fabrikanter. Målet er semiautonome biler.

De har annonsert at modellene skal produseres allerede i år og lanseres i USA mot slutten av året. Bilen skal bygges i Mitsubishis gamle fabrikk i Normal, Illinois.

Som alle andre oppstartsfirmaer har de tatt inn forhåndsbestillinger og til nå er det over 100.000 kunder som har betalt 1.000 dollar for å få seg en.

Super-rekkevidde

Man skal være forsiktig med å ta i bruk ordene super og rekkevidde om hverandre, spesielt når tallene ennå ikke er WLTP- eller EPA-verifisert.

Men Rivian varsler en rekkevidde på minimum 640 kilometer.

Den vil kunne bestilles med dårligere spesifikasjoner også - til den rimeligste prisen, som er varslet å være 65.000 dollar (560.000 kroner). Det er samme pris som en normal pickup i Norge i dag og her vil man ha fordelen av at 5 seter ikke vil koste ekstra.

Ellers kan vi dra fram høydepunkt som sju seter, firehjulstrekk, 750 hestekrefter og 1120 Nm, akselerasjon fra 0-100 km/t på tre sekunder og tilhengengervekt på 3,5 for SUV-en og 5 tonn for den halvmeter lengre pickupen.

Tre touch-skjermer

På innsiden av SUV-en finner man en 15,6 tommer-stor touchscreen-skjerm, som tar opp store deler av dashbordet. I tillegg kommer bilen med en annen, 12,3 tommer-skjerm, bak rattet.

<strong>TRADISJONELT:</strong> Rivian provoserer absolutt ingen med innvendig design. Foto: Rivian
TRADISJONELT: Rivian provoserer absolutt ingen med innvendig design. Foto: Rivian Vis mer

En tredje skjerm på 6,8 tommer er bak midtkonsollen, innen rekkevidde for passasjerene.

Superpraktisk

Den skiller seg klart ut i mengden med en svært spesiell front. Ellers skilter den med praktiske løsninger som elektrisk drevet bakluke, et gedigent rom under baksetene (351 liter) med gjennomlastningsluker på begge sider av bilen samt et stort bagasjerom på 314 liter under panseret.

SUV-versjonen har sju seter, bortsett fra versjonen med batteri på 180 kWt. Den får bare 5 seter.

<strong>SJEKK LUKENE:</strong> Designen skremmer ikke mange. Sjekk luka mellom bakerste dør og skjerm. Der har man laget et stort lukket bagasjerom med luker på hver side. Det må være et savn i markeder der det ikke koster skjorta med bakseter, noe det ikke gjør med elbiler heller i Norge. Foto: Rivian
SJEKK LUKENE: Designen skremmer ikke mange. Sjekk luka mellom bakerste dør og skjerm. Der har man laget et stort lukket bagasjerom med luker på hver side. Det må være et savn i markeder der det ikke koster skjorta med bakseter, noe det ikke gjør med elbiler heller i Norge. Foto: Rivian Vis mer

Men hvorfor de har lagt ladeluka lengst unna sjåføren, helt på fremre hjørnet på passasjersiden, kan man lure å.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer