Snillere og sterkere - og dyrere

Med oppgraderinger av omtrent alle motorene i paletten, setter Opel sin lit til sterkere men mer miljøvennlige motorer neste år. Og krefter kan Opel trenge etter en markant salgssvikt hittil i år 2000.

Til neste år kommer Opel med en helt ny Corsa, som i tillegg til en morsom girkasse også får oppgraderinger under panseret. Men motoroppgraderingene dreier seg i første rekke om de litt større motoren, med litt mer effekt, og der majoriteten av motorene er godkjent i henhold til Euro 4-normen, som vil være gjeldende fra 2004.

Dette har blant annet medført at 1,8-literen i Astra, Vectra og Zafira får økt sin effekt fra 115 til 125 hk, og 2,0-literen for de samme bilene utgår, til fordel for 2,2-literen (147 hk) som ble lansert sammen med Opel Omega.

En Astra med 2,2-liter høres undektelig sprekt ut, den gir bilen en toppfart på 214 km/t.

Større V6 og kraftige diesler

I Vectra og Omega går dagens 2,5-liter ut, og erstattes av en 2,6-liter basert på samme blokka. Effekten er den samme (170 hk), men dreiemomentet økes fra 230 til 250 Nm.

En sterk nyhet på dieselfornten kommer også til Vectra og Omega, nemlig en 2,2-liters DTi-motor med litt ulike ytelser i de forskjellige modellene, i følge en pressemelding fra GM Europa. For Vectra blir ytelsen 125 hk/270 Nm, hvilket vil gi Vectra 2.2 DTI en akselerasjonstid fra 0 - 100 km/t på 10,5 sekunder. I Omega får den samme motoren 120 hk/280 Nm. 2,2-literen er foreløpig ikke planlagt under panseret i Zafira.

I Norge gir vekt og slagvolum økt avgift med bakgrunn i at tyngre biler med stor motor forurenser mer. En slik sammenheng er det nå bevist med all mulig tydelighet at ikke medfører riktighet. Men Opel i Norge må bite i det sure eplet: deres biler blir tyngre, mer effektive og mindre forurensende. Men dyrere.

Våre tester:

TEST: Opel Agila
TEST: Opel Astra Coupe 1.8
TEST: Opel Omega 2,5 V6 Stv.
TEST: Opel Omega 2.2 sedan