BMW viser nåtid og fremtid i Las Vegas

Sniktitt på BMWs nye kjempe-SUV

Dinside er til stede på elektronikkmessen CES, hvor også bilteknologi er sterkt til stede. Altså et helt naturlig sted for BMW å vise sitt nye, og sitt neste, flaggskip.

FREMKOMMELIGHET OK: En improvisert «terrengløype» på messeområdet i Las Vegas gjorde det mulig for BMW å demonstrere evnene til sitt nye SUV-flaggskip, X7. Video: Jamieson Pothecary Vis mer Vis mer

LAS VEGAS: BMWs fremtidsvisjoner og dagens realitet presenteres side om side på CES-messen i Las Vegas. Samtidig med at vi får både se og høre mer om fremtidsteknologien bak iNext-konseptet, får vi en full demo av det nye SUV-flaggskipet X7, storebror til den nylig introduserte X5 og konkurrent til Mercedes-Benz GLS og, her i USA, Cadillac Escalade.

DEMO: Noen testkjøring av bilen har det ikke vært mulighet for ennå, men vi fikk da sitte på og oppleve gode manøvreringsferdigheter. Foto: Jamieson Pothecary
DEMO: Noen testkjøring av bilen har det ikke vært mulighet for ennå, men vi fikk da sitte på og oppleve gode manøvreringsferdigheter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vi har fått førstehåndsinformasjon både fra Dieter May, toppsjef for digitale tjenester og forretningsmodeller, og Holger Hampf, som er president for Designworks, som er ansvarlig for design av alt av brukergrensesnitt hos BMW.

Akselerert digitalisering

Disse er ansvarlige for at de nye BMW-ene har fått såkalt Live Cockpit, med heldigitale instrumenter, som er standard i X7, samt kontinuerlig nettilkobling med stemmestyrt, personlig assistent som kan konfigureres individuelt, og integrering med Google Assistant for å koble til funksjoner i hjemmet.

BMW Connected integreres med Amazons stemmestyrte assistent, Alexa. For eksempel skal du kunne be Alexa sjekke med BMW Connected når du bør dra hjemmefra for å være på et møte klokken 9 og vil få svar basert på tilgjengelig informasjon om vær, føre, trafikkforhold og parkeringsmuligheter.

Selvsagt kommer flaggskipet med BMWs mest avanserte assistansesystemer som bearbeider kamerabilder, data fra radar og sensorer. Funksjonen er i hovedsak å avlaste føreren i monotone kjøresituasjoner, som kø og saktegående trafikk, og de skal gjøre det lettere å beholde kontrollen i uventede situasjoner.

Neste etappe: 2021

Veien frem mot produksjons-versjonen av iNext, som vil være en elektrisk drevet, stor SUV som kommer på markedet om bare litt over to år i 2021, etter vil gå gjennom stadig mer digitalisering og det BMW kaller «shy technology» - som er mer naturlig integrert samspill mellom mennesket og teknologien der eksempelvis tekstiler og treverk kan være berøringsfølsomme og brukes som diskret bakgrunnsgrensesnitt til betjening av bilens funksjoner og systemer.

DIODER I TEKSTIL: Her synes volumbetjeningen i stofftrekket på setet, på forespørsel. Foto: BMW
DIODER I TEKSTIL: Her synes volumbetjeningen i stofftrekket på setet, på forespørsel. Foto: BMW Vis mer

BMWs sjefsdesigner, Adrian van Hooydonk, har forklart at det er ønskelig, etterhvert som teknologien blir stadig mer komplisert, at brukeren slipper å forholde seg til all betjening kontinuerlig, men kan be om tilgang til den funksjonen som er ønskelig i øyeblikket, mens resten forblir skjult.

For vår del lurer vi jo på om dette er noe folk egentlig etterspør, på samme måte som i sin tid med gestuell betjening, som ble integrert i BMW 7-serie, men vi får vel se når den tid kommer...

FRA X7 TIL FREMTIDEN: Her er vi i samtale med Holger Hampf, som demonstrerer fremtidsteknologien i Vision iNext, neste generasjon SUV, som er elektrisk, valgfritt selvkjørende og med brukergrensesnitt delvis integrert i interiørmaterialene. Foto: Jamieson Pothecary
FRA X7 TIL FREMTIDEN: Her er vi i samtale med Holger Hampf, som demonstrerer fremtidsteknologien i Vision iNext, neste generasjon SUV, som er elektrisk, valgfritt selvkjørende og med brukergrensesnitt delvis integrert i interiørmaterialene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kjempe-SUV

For nye lesere oppsummerer vi X7 noe mer kortfattet: Det er BMWs største SUV noensinne med sine 515 centimeter i lengden, over 180 centimeter i høyden og bredden på hele to meter.

Den kan leveres som syv- eller seksseter med en andre seterad som kan flyttes 14 centimeter i lengderetningen. Med tredje seterad nedfelt er bagasjerommet på 722 liter - feller man også ned den andre, disponerer man over to kubikkmeter.

Elektrisk justering og oppvarming er standard for alle seteradene. Fører- og passasjersetet foran kan også utstyres med kjøle- og massasjefunksjon. ISOfix-fester finnes i de ytre sitteplassene på andre seterad (gjelder 7-seter) og begge sitteplassene på tredje seterad.

Flere bilder:

Motor-alternativer fra start:

MODELL: EFFEKT: DREIEMOMENT: 0-100 KM/T TOPPFART: CO2 (G/KM):
xDrive 40i340 hk450 Nm6,1 sek245 km/tFra 198
xDrive 30d265 hk620 Nm7,0 sek227 km/tFra 171
xDrive M50d400 hk760 Nm5,4 sek250 km/tFra 185

Fra 1,3 millioner

Til å begynne med kommer X7 med et utvalg på tre motorer, en bensin og to diesel. X7 xDrive 30d på 265 hestekrefter koster fra cirka 1.278.500 kroner. Toppmodellen er M50d xDrive, med prislapp 1.532.600 kroner. Bensinalternativet er xDrive 40i med 340 hester og pris fra 1.336.000 kroner.