SLUTT FOR BOBLA: Den ble opprinnelig utviklet og designet på 1930-tallet og over 80 år senere er siste utgave av Bobla fortsatt i produksjon i Sør-Amerika. Men snart er det slutt for den folkekjære bilmodellen, selv om en fremtidig reinkarnasjon ikke utelukkes. Foto: Oded Balilty / AP / NTB scanpix
SLUTT FOR BOBLA: Den ble opprinnelig utviklet og designet på 1930-tallet og over 80 år senere er siste utgave av Bobla fortsatt i produksjon i Sør-Amerika. Men snart er det slutt for den folkekjære bilmodellen, selv om en fremtidig reinkarnasjon ikke utelukkes. Foto: Oded Balilty / AP / NTB scanpixVis mer

Den er fortsatt i produksjon

Snart slutt for VW-bobla

Volkswagen Boble-modellen har overlevd flere generasjoner og oppdateringer. Men fra neste år skal det være helt slutt.

Du visste det kanskje ikke, men Bobla, den et enormt antall norske nybilkjøpere anskaffet på et eller annet tidspunkt på 50-60 og delvis 70-tallet, er fortsatt i produksjon - selv om det er i oppdatert versjon.

Må vike for elbiler

Den tyske bilgiganten opplyser at den vil satse på elbiler og større familiebiler, og da blir det ikke lenger plass til den ikoniske modellen på samlebåndet.

Den klassiske bobla, eller VW Type 1, sto klar i Tyskland i 1938. Det var Ferdinand Porsche som i 1934 fikk ordren av Adolf Hitler om å utvikle «bilen for folket» - Volkswagen. Porsche hadde allerede jobbet med et konsept for en «bil for alle», tidligst med Zündapp i 1931, og Bobla fikk med seg en del av Porsches ideer fra den tiden.

Zündapp ville ha en vannavkjølt femsylindret stjernemotor, mens Porsche foretrakk den firesylindrede boksermotoren med luftkjøling som skulle havne i hekken på den endelige Bobla.

INSPIRERTE: Dette er en Tatra fra 1933, som visstnok skal ha inspirert utviklerne av Bobla vel i overkant - det ble rettssaker ut av det. Foto: Wikimedia Commons
INSPIRERTE: Dette er en Tatra fra 1933, som visstnok skal ha inspirert utviklerne av Bobla vel i overkant - det ble rettssaker ut av det. Foto: Wikimedia Commons Vis mer

Satte verdensrekord

I løpet av 1960-tallet ble den en av verdens suverent mest populære biler. Salget stanset opp i USA i 1979, men produksjonen fortsatte i Mexico og Brasil. Det skal til dato være produsert opp mot 22 millioner eksemplarer og Bobla er tidenes mest produserte modell på bare en plattform.

I 1998 lanserte VW en moderne versjon ved siden av den opprinnelige, «New Beetle», som vi har kalt den «falske Bobla». Den ble oppgradert til en generasjon to i 2012, som de fleste kritikere mente lå nærmere opp til originalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svanesang-modeller

Før Boble-produksjonen legges ned for denne gang, skal to nye sluttmodeller lanseres i 2019, opplyser Hinrich Woebcken, sjef for Volkswagen Group of America. Han holder dessuten døra åpen for å gjenopplive modellen i framtida.