
Nå er det slutt for "bobla" - igjen
Du visste det kanskje ikke, men Bobla, den et enormt antall norske nybilkjøpere anskaffet på et eller annet tidspunkt på 50-60 og delvis 70-tallet, er fortsatt i produksjon - selv om det er i oppdatert versjon.
Må vike for elbiler
Den tyske bilgiganten opplyser at den vil satse på elbiler og større familiebiler, og da blir det ikke lenger plass til den ikoniske modellen på samlebåndet.
Den klassiske bobla, eller VW Type 1, sto klar i Tyskland i 1938. Det var Ferdinand Porsche som i 1934 fikk ordren av Adolf Hitler om å utvikle «bilen for folket» - Volkswagen. Porsche hadde allerede jobbet med et konsept for en «bil for alle», tidligst med Zündapp i 1931, og Bobla fikk med seg en del av Porsches ideer fra den tiden.
Zündapp ville ha en vannavkjølt femsylindret stjernemotor, mens Porsche foretrakk den firesylindrede boksermotoren med luftkjøling som skulle havne i hekken på den endelige Bobla.

Satte verdensrekord
I løpet av 1960-tallet ble den en av verdens suverent mest populære biler. Salget stanset opp i USA i 1979, men produksjonen fortsatte i Mexico og Brasil. Det skal til dato være produsert opp mot 22 millioner eksemplarer og Bobla er tidenes mest produserte modell på bare en plattform.
I 1998 lanserte VW en moderne versjon ved siden av den opprinnelige, «New Beetle», som vi har kalt den «falske Bobla». Den ble oppgradert til en generasjon to i 2012, som de fleste kritikere mente lå nærmere opp til originalen.
Svanesang-modeller
Før Boble-produksjonen legges ned for denne gang, skal to nye sluttmodeller lanseres i 2019, opplyser Hinrich Woebcken, sjef for Volkswagen Group of America. Han holder dessuten døra åpen for å gjenopplive modellen i framtida.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.