TÅLMODIGHET: Etter vinter og vår kommer omsider nye Jeep Cherokee til Norge, med kraftfull dieselmotor og 9-trinns automat. Foto: Jeep
TÅLMODIGHET: Etter vinter og vår kommer omsider nye Jeep Cherokee til Norge, med kraftfull dieselmotor og 9-trinns automat. Foto: JeepVis mer

Snart ny Jeep Cherokee

Fire typer firehjulsdrift, 9-trinns girkasse, provoserende design: Nye Jeep Cherokee vekker oppsikt!

Vi må vente noen måneder til, men når den kommer vil det merkes! Hva vi snakker om? Helt nye Jeep Cherokee, som kommer i salg i juni 2014 og blant annet kan leveres med toliters dieselmotorer på 140 og 170 hestekrefter, kombinert med ni-trinns automatgirkasse.

LES OGSÅ:

I dag ble det dessuten kjent at den fikk maksimal uttelling i Euro NCAPs kollisjonstest, med fem stjerner.

Cherokee igjen

NOE HELT ANNET: Slik så forrige generasjon Jeep Cherokee ut. Foto: Jeep
NOE HELT ANNET: Slik så forrige generasjon Jeep Cherokee ut. Foto: Jeep Vis mer

Jeep er for sin del et av de merkenavnene som har klart å bli en generisk term i seg selv - altså bli så å si synonymt med en type produkt. Da knytter det seg naturlig nok mye forventning til lanseringen av et nytt produkt fra merket og det var da også tilfellet i forkant av avdukingen av den helt nye Cherokee som fant sted på bilutstillingen i New York før sommeren.

Men hva fikk folk se? I hvert fall ikke den tradisjonelle, firkantede terrengbilen de fleste forbinder med Cherokee, men noe som forfra kan se ut som en stilstudie eller et designeksperiment. Men nei da: Dette er den ferdige produksjonsbilen - 2014-modell Jeep Cherokee.

Les også: Jeep i velte-krangel

Mer økonomisk

Hva synes du?

Hvilken beskrivelse passer best?: (Avsluttet)
Tøff(58%) 1136
Rar(16%) 309
Stygg(15%) 294
Pen(8%) 166
Vet ikke(3%) 65
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Nye Cherokee ble tidligere i år lansert i USA med to relativt moderate motorvalg, begge bensindrevne. Den ene er en 2,4-liters rekkefirer ("Tigershark MultiAir") som yter 186 hestekrefter og 232 newtonmeter. Den andre er en 3,6-liters V6 Pentastar-motor. Den er god for 274 hestekrefter og 325 newtonmeter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forhold til forgjengerne, skal de kunne varte opp med kraftig forbedret drivstofføkonomi, med henholdsvis 45 prosent og 30 prosent lavere forbruk er det lovet.

Her kan du se Jeep-toppsjef Mike Manley presentere nyheten på bilmessen i New York tidligere i år:

Design som provoserer

Som vi har påpekt, og som leseren antakelig gjetter selv etter å ha sett bildene, er designen denne gang mildt sagt kontroversiell. Selv her i DinSide-redaksjonen er meningene delte: Fra "tøff og attraktivt annerledes" til "bare rar". Å dømme etter kommentarer som har florert i amerikanske nettmedier etter avdukingen, er et tydelig flertall negative i sin dom.

Hvorvidt dette vil føre til dårligere salg av den nye modellen, gjenstår selvsagt å se.

Mer Jeep: Vi har prøvekjørt Jeep Grand Cherokee

Terrengbil

Det har rådet frykt for at Jeep med den nye Cherokee har beveget seg fra kjernekompetanse som skikkelig offroader til mer av en "softroader", altså mer av en parade-SUV som til nød kan takle vanskeligere kjøreforhold. Dette tilbakevises kraftfullt av Jeep-ledelsen.

Det vises til en rekke egenskaper som skal gjøre nye Jeep Cherokee til en uforlignelig terrengbil, og ikke bare en SUV eller crossover.

Men som Jeep-sjef Manley også sier: Dette er en klassereise for Jeep, og Jeep må også forandre seg, noe som altså ikke er uforenlig med å holde fast ved noen kjerneverdier.

Nye Jeep Cherokee med design som er mildt sagt kontroversiell. Foto: Produsenten
SPENNENDE: Jeep er for tiden et knøttlite merke i Norge, men en kraftig vekstrate i mai kan bære bud om bedre tider. Årsaken ser du her: Den helt nye Jeep Cherokee, som nå er kommet til landet. Foto: JEEP

4x4x4

Nye Cherokee er som første Jeep basert på plattformen CUS-wide, (Compact U.S. Wide). Den har uavhengig hjuloppheng både foran og bak, og selvsagt mulighet for firehjulsdrift med momentstyring i flere programmer, lavserie, låsbar bakdifferensial og innstillinger for forskjellige kjøreforhold.

I USA har basis-modellen drift kun på forhjulene. Deretter kan man velge mellom fire typer firehjulsdrift, fra det enkleste, som ikke krever noen fører-innblanding, til det mest avanserte, såkalt "Trail Rated", som finnes på den rendyrkede terrengversjonen Trailhawk. Den har blant en bakkeklaring på 22 centimeter.

Også til Norge

Nye Cherokee kommer som nevnt innledningsvis til Norge etter hvert. Vi har vært i kontakt med importøren, RSA, hvor salgssjef Steinar Dokken kan opplyse at lanseringen vil finne sted i juni 2014.

Den vil komme med både dieselmotorer med 9-trinns automatkasse og bensinalternativ. Pris er dessverre litt tidlig å si noe om, men importøren forsikrer oss om at Cherokee i Norge vil bli konkurransedyktig priset, og at dette er en bil de gleder seg til å tilby norske kunder.