Volvo planlegger ny stor-SUV:

Snart kommer Volvo XC100!

Nå vil svenskene virkelig leke med de store. Blir dette en trussel for BMW og Mercedes?

I 100: Volvo har innsett at dagens modell XC90 (bildet) blir for snau for de største markedene. Derfor er de i ferd med tenke enda større... Foto: VOLVO
I 100: Volvo har innsett at dagens modell XC90 (bildet) blir for snau for de største markedene. Derfor er de i ferd med tenke enda større... Foto: VOLVO Vis mer

Mercedes-Benz lanserte nylig sin nye GLS - tredje generasjon stor-SUV, som skal konkurrere med BMWs nye storhet, X7. Det har utløst en nærmest komisk krig, som vi skrev om tidligere denne uka.

FAKSIMILE: Svenske Expressen har lagd en illustrasjon for å vise hvordan den nye stor-Volvoen kan bli.
FAKSIMILE: Svenske Expressen har lagd en illustrasjon for å vise hvordan den nye stor-Volvoen kan bli. Vis mer

Nå vil Volvo inn i denne gigant-kampen. Årsaken til det hele er de store markedene i Nord-Amerika og Kina - hvor det later til at en bil aldri kan bli stor nok.

Size is king

Og skal Volvo nå sitt mål om 800.000 solgte biler hvert år, fra 2020, må de bokstavelig talt tøffere inn i de store volum-markedene.

Da har Volvo innsett at XC90 blir for snau.

Allerede da XC90 ble lansert i sin tid, sa man at den var for liten, sammenlignet med konkurrentene. For:

  • Det er særlig amerikanere og kinesere som etterspør biler som kan frakte sju personer og en del bagasje, og da må bilen måle rundt 5,2 meter i lengden.

Ifølge svenske Expressen, som har lagd en illustrasjon av det nye konseptet, heter prosjektet V616, og mye tyder på at modellnavnet blir XC100 - en ny, komfortabel luksus-krysser som tar alt av barn, svigermødre, griller og det meste spesielt amerikanerne kan finne på å ta med på tur.

Ny plattform

Volvo og den sterkt voksende eieren, kinesiske Zheijang Geely Holding Group, er i ferd med å utvikle en helt ny plattform for de store bilene sine. Den heter SPA2 og skal kunne brukes til alle store biler, enten de skal til Europa, USA eller til Østen.

Plattformen skal også kunne tilpasses ulike former for elektrifisering: Enten det er mildhybrid, ladbar hybrid eller om det blir en ren batteribil.

Design-sjefene som står bak XC100, er tyske Thomas Ingenlath, engelskmannen Robin Page og østerrikskfødte Maximilian Missoni. Samtidig er det grunn til å tro at interiøret vil bære enda større preg av luksus, enn det vi har sett fra Volvo tidligere.

Også her må Volvo kneppe til enda en gang for å nå opp til de andre storhetenes luksusmaskiner, fra Mercedes-Benz, BMW og Range Rover.

At det er snakk om en ny gigant, er det ingen tvil om. Målene til den nye stor-SUV-en betyr det som nevnt 5,2 meter i lengden, 1,8 meter i høyden og to meter i bredden. Med andre ord: En ny «Volvo-sugge» nærmer seg forløsning!

Men - vi må vente en stund før det hele materialiserer seg. Volvo legger opp til en premierevisning i 2022-2023.