Ny forskning på elektrisk motor:

Snart kommer el-motoren i plast!

Elmotoren kan bli ny, lettere og mer effektiv – ved bruk av nye materialer.

NY FORSKNING: Om forskerne får det til, vil elmotoren bli lettere i framtida. Det kan igjen gi lengre rekkevidde. Foto: Jamieson Pothecary
NY FORSKNING: Om forskerne får det til, vil elmotoren bli lettere i framtida. Det kan igjen gi lengre rekkevidde. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Et forskerteam fra det tyske Fraunhofer Institute har utviklet et system som skal kunne erstatte metalldeler i motorer.

Ved hjelp av fiberarmert plast skal elbiler bli lettere, bli enklere å konstruere - og best av alt: «Plastmotoren» er ikke langt unna, heller.

Mindre varmetap

Noen vil kanskje reagere på at konseptet kalles for plastmotor. Men det forskerteamet har utviklet er faktisk en motor hvor store deler av dagens metallkomponenter er erstattet med fiberarmert plast.

Dette er deler for avkjøling av statoren - den statiske delen av den elektriske motoren, som består av viklet kobbertråd. Det er også denne delen som gir størst tap i effektivitet i en elmotor - nettopp gjennom varmetap.

STATOR: Kjernen i den elektriske motoren er en stator som består av tolv individuelle tenner, som er viklet loddrett ved hjelp av en flat ledning. Foto: Fraunhofer Institut
STATOR: Kjernen i den elektriske motoren er en stator som består av tolv individuelle tenner, som er viklet loddrett ved hjelp av en flat ledning. Foto: Fraunhofer Institut Vis mer

Mindre behov for metalldeler

Ifølge Ny Teknik har teamet erstattet de runde kobbertrådene med ledninger som i stedet har et flatt, rektangulært tverrsnitt. Disse kan vikles tettere, og gi bedre rom for kjølekanaler. Dette reduserer behovet for å ha metalldeler, som inntil nå har hatt sin viktigste fordel i å spre varme i dekselet til statoren.

Plastdelene gir også mer frihet i utformingen av delene, som derfor kan optimaliseres for å redusere energitap, uten dyr og kompleks etterbehandling.

- Plasthus er lette og enklere å produsere enn aluminiumshus. De egner seg også til komplekse geometrier uten å kreve etterbehandling, så vi har gjort noen besparelser på totalvekt og kostnader, sier utvikleren Robert Maertens hos Fraunhofer ICT.

EL-MOTOR: Fordelen med å bruke plast i en el-motor vil være vektbesparelse. Foto: Jamieson Pothecary.
EL-MOTOR: Fordelen med å bruke plast i en el-motor vil være vektbesparelse. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

Kommer snart!

Så hvor langt unna er denne «plastmotoren»? Ifølge forskerne skal de være relativt nær ved å kunne sette det hele i serieproduksjon.

De har allerede konstruert maskiner som kan produsere delene på fire minutter. Nå gjenstår det å teste delene under mer virkelige forhold.

Om de har samme levetid og kvalitet over tid som dagens metallversjoner, er foreløpig usagt ...