Microsoft HoloLens

Snart kan du se dette langs veien

Nå testes det ut om bilbergere kan bruke AR-briller for å utføre reparasjoner langs veikanten.

KAN BLI VANLIG: Det testes nå ut om AR-briller kan effektivisere bilbergingsbransjen, slik at flere kjøretøy kan repareres på stedet. Foto: Falck
KAN BLI VANLIG: Det testes nå ut om AR-briller kan effektivisere bilbergingsbransjen, slik at flere kjøretøy kan repareres på stedet. Foto: Falck Vis mer

Om tilbyderne av den nye teknologien har rett kan veihjelpsbransjen revolusjoneres. Falck veihjelp og konsulentselskapet Sopra Steria tester nå ut en ny løsning, som tar AR-teknologi, utvidet virkelighet, med ut i felten.

Dette tror de vil nær doble antall reparasjoner langs veien, fra 50.000 til om lag 100.000 i løpet av ett år.

Slik fungerer det

Ute på riksveien, to timer fra hytta, skjer det. Motoren dør, og ingenting du gjør får liv i den igjen. Du kjører til siden og setter varseltrekanten på veien. 25 minutter senere ankommer bilbergeren. Han - eller hun - kikker under panseret, sier han må hente noe i bilen. Så kommer han tilbake, iført … hologrambriller?!

Bilbergeren kan da få kontakt med merkeverksted, som via brillene kan se det samme som han. Slik kan verkstedet hjelpe bilbergeren med merkerelaterte reparasjoner han eller hun vanligvis ikke hadde hatt kompetanse til å løse.

- Skjer det noe med bilen din på veien, er bilbergeren ofte først på stedet. Med hologrambriller kan vi øyeblikkelig koble på ekspertisen til merkeverksted, mekaniker og takstperson. Det kan øke konkurransekraften vår, spare penger for forsikringsselskapene og redde bilferien din, forklarer nettverkssjef Kjetil Kval-Engstad i Falck Norge.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein B. Fossum erfare. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum Vis mer

50.000 flere reparasjoner på stedet

I forrige uke gjennomførte Falck og Sopra Steria et forprosjekt med Microsoft HoloLens - som brillene heter. Resultatene var etter deres mening så lovende at partene er i gang med å planlegge et mer omfattende pilotprosjekt til høsten.

Dersom resultatene fortsetter i samme spor, mener de at bilbergere ved 120 Falck-stasjoner rundt omkring i landet kanskje kan regne AR-briller som en fast del av verktøykassa om ikke så lenge.

Skjønt prosjektet fortsatt virker å ha en del forbehold om «kanskje».

- Vi gjennomfører om lag 150.000 bilberginger i Norge hvert år. 38 prosent av disse løses ved reparasjon på stedet. Ved å løfte ekspertisen ut på veien, tror jeg vi skal klare å heve denne andelen til opp mot 70 prosent, forteller Kval-Engstad.

POSITIV: Bilberger og bilansvarlig hos Falck i Oslo, Torger Fuglerudsveen, fikk i forprosjektet prøve Hololens 2-brillene. Foto: Falck
POSITIV: Bilberger og bilansvarlig hos Falck i Oslo, Torger Fuglerudsveen, fikk i forprosjektet prøve Hololens 2-brillene. Foto: Falck Vis mer
- ENKELT: Det gikk fint å kommunisere med ekspertene og utføre deres instruksjoner, sier Fuglerudsveen. Foto: Falck
- ENKELT: Det gikk fint å kommunisere med ekspertene og utføre deres instruksjoner, sier Fuglerudsveen. Foto: Falck Vis mer

- Et glimt av fremtiden

Designleder Magne Ekerum i Sopra Steria mener i hvert fall resultatene fra forprosjektet er svært lovende.

- Vi har fått et glimt av hvordan brillene kan brukes for å effektivisere og modernisere Falcks tjenester, om det er bedre veihjelp, mer effektiv skadetaksering eller bistand ved større bergingsoppdrag. Jeg tror de blir landets første bilredningstjeneste som tar i bruk hologramteknologi med blandet virkelighet. Bileierne blir de store vinnerne. De kan glede seg over raskere reparasjoner og hurtigere forsikringsoppgjør, sier han.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!